Ducati har presentert den nye Panigale V4 SP2 – en spesialmodell som skal produseres i begrenset opplag og som er laget for å tilfredsstille selv den mest kresne bane-entusiast. «SP2» er en Panigale V4, med mer enn alt. 2022-versjon har tatt det viktigste utviklingssteget siden modellen kom og er forbedret på alle punkter: Aerodynamikk, ergonomi, motor, chassis og elektronikk – alt for å lage den råeste Panigale noensinne. SP2 kommer med samme 1103cm3 Desmosedici Stradale V4-motor, Titan Akrapovic eksosanlegg som reduserer vekten med 5 kg og øker makseffekten til 228 hk samtidig som dreiemomentet går opp til 131Nm. Panigale V4 SP2 får også Öhlins NPX 25/30 framgaffel, TTX36 støtdempere og styredempere, pluss Öhlins Smart EC 2.0-system.
Sammenlignet med standard Panigale V4 har «SP2»-versjonen fått et enda kraftigere bremsesystem, lette karbonfiberfelger, tørr clutch fra WorldSBK-syklene, racing fothvilere og en rekke karbonfiberkomponenter. Motorsykkelen kommer også med et banekit som inkluderer CNC-frest aluminiumslokk for fjerning av bakspeil, sett for fjerning av skiltholder og et åpent karbonfiber clutchdeksel for å klargjøre sykkelen for banebruk. Resultatet av alle forbedringene er det Ducati kaller «The Ultimate Racetrack Machine»: En spesialmodell som er perfekt for amatørføreren som har lyst på banedager utenom det vanlige.
Pris: Ca 483.000,- kr