Ducatis nye Monster 1200 er akkurat presentert i Milano. Vår sjefredaktør Magnus Wallner var på pressevisningen og har følgende kommentarer:
– Dette er en helt ny generasjon Monster. Den har ikke tradisjonell ramme, det eneste som er igjen er den fremre hjelperammen som er boltet i topplokket på Testaretta 11-graders motoren.
Den andre generasjonens Testaretta 11-graders motor leverer 135 hk ved 8750 omdreininger i Monster 1200, i S-versionen har tallet økt til 145 hk. V-twinnen er utstyrt med ride-by-wire med tre kjørenivåer; Sport, Touring og Urban. Her påvirkes gassresponsen og i Urban senkes efekten til 100 hk. Modellene er også utstyrt med Ducatis traction control-system DTC med åtte valgbare nivå. Girkassen med seks trinn er av flerplate våt-type med slurefunksjon.
Ducati opplyser også at serviceintervallene for den store servicen med ventilkontroll nå skjer med 3000-mils intervaller.
Öhlins er mulig
Begge Monstermodellene har en oppgitt kjøreklar vekt på 209 kg (182 kg tørr). Chassiset er som Magnus nevnte over en ny generasjon fra Ducati. Salhøyden er lave 785 mm standard og med litt ekstrautstyr kan den reduseres helt ned til 745 mm. Bensintanken rommer 17,5 liter.
Standardversjonen av Monster har en fullt justerbar forgaffel på 43 mm fra Kayaba og enkeldemper bak fra Sachs med justerbar forspenning och returdemping. S-versjonen har en fullt justerbar forgaffel på 48 mm fra Öhlins og også en enkeldemper bak fra samme produsent.
Bremsekomponentene kommer fra Brembo og ABS-systemet leveres av Bosch. Det sistnevnte kan stilles i tre nivåer, avhengig av hva føreren trenger. Monster 1200 kommer med M4 monobloc-kalipere og doble 320 mm-skiver foran, mens S-Monsteret får M50 monobloc-kaliperne og 330 mm-skiver. Begge versjonene har radial bremsepumpe og enkel bremseskive bak på 245 mm.
Det nye TFT-displayet i instrumenteringen kan vise tre forskjellige typer layoyt, kalt Core, Full og Track. Det første er for byen, det andre for touring og det tredje er, ikke overraskende, for banekjøring eller sportslig landeveiskjøring.
Hva sier du om nye Ducati Monster 1200?