Diavel V4 er ikke en oppgradering – det er en helt ny sykkel. Det mest opplagte er selvfølgelig byttet fra tidligere generasjoners 1262 ccm, 159 hesters V-twin over til samme V4 som sitter i Multistrada. I praksis: 168 hester 125Nm. Chassiset er selvfølgelig massivt omarbeidet for å gi plass til den nye motoren og Ducati benyttet anledningen til å redusere chassisvekten med 8 kg, noe som gir en fulltanket vekt på 223 kg – 13 kg lettere enn forgjengeren.
Bremsene er selvfølgelig fra øverste hylle hos Brembo og fjæringen består av en 50mm USD gaffel og monodemper bak. Altså ikke semi-aktiv Öhlins i denne omgang, noe som åpner døren for en senere, rå S-modell. Ellers formelig drypper det av elektronikk og teknikk – selvfølgelig styrt av IMU og med alle hjelpesystemer som tenkes kan. Levering begynner i januar 2023 og prisen i Norge blir beskjedne 358.400,- (med forbehold om avgiftsendringer.)