Ducati har gjort sin superpopulære DesertX enda mer egnet for virkelig tøffe tak. DesertX i standardversjon er allerede en skikkelig bra grussykkel, hvor fremfor alt kjørestilling og veigrep er på topp. Men det finnes alltid de som vil ha mer og Ducati kommer dem i møte med den splitter nye DesertX Rally.
En meget god fjæring fra anerkjente Kayaba består av en lukket patrongaffel med hele 250 millimeters fjæringsvei og en ny, fullt justerbar støtdemper bak som gir 240 millimeter vandring på bakhjulet.Demperens innfesting i rammen er endret for å kunne tåle virkelig harde landinger. Forskjermen er hevet for at grove dekk skal få enda bedre klaring.
Hjulene kommer også fra Japan: Felger fra Takasago Excel sammen med smidde og freste nav reduserer vekten med 0,5 kilo, til tross for det røffere designet. Hjulene med midtfestede eiker bruker nå dekk med slange – enkle å reparere eller erstatte midt i Sahara! Under motoren har Ducati plassert en solid karbonfiber motorbeskyttelse som ser virkelig seriøs ut. Bremse- og girpedaler kommer fra Ducatis egen tilbehørsavdeling og er smidd og frest for å tåle påkjenningene i tøft terreng.
En hel rallysal gir føreren større bevegelsesfrihet og sist men ikke minst: En justerbar styredemper fra Öhlins sørger for at ting holdes under kontroll når farten øker og veiene blir dårligere. Motor, ramme og elektronikk er hentet direkte fra DesertX: En 937 kubikk V-twin med 110 hester og 93 Newtonmeter porsjonerer ut effekt, traction kontroll og ABS i riktig mengde via seks ulike ride modes.