Det er sluppet litt info om den kommende BMW R 1300 GS Adventure, og det er ganske mye forskjell mellom den og den nye R 1300 GS. Den største nyheten er at GS Adventure kan leveres med BMWs nye ASA (Automated Shift Assist). I likhet med Hondas DCT-system, fjerner BMW ASA clutchhåndtaket, og føreren kan velge forhåndsbestemte girmønstre basert på type kjøring. Det ventes også at standard R 1300 GS etterhvert vil bruke samme teknologi.
Den neste infobiten gjelder topphastigheten, og i likhet med de utgående R1250 GS og R 1250 GS Adventure-modellene, har R 1300 GSA litt lavere toppfart enn sin mindre og lettere motpart. Den nye GS Adventure har en oppgitt topphastighet på 220 km/t, 5 ned fra oppgitt topphastighet til R 1300 GS.
Vektmessig skal GS Adventure veie 20,8 kg mer enn GS: Fete 258 kg kjøreklar. En del av den økte vekten skyldes Adventure-modellens større tank, som er en av de mest tiltalende egenskapene til sykkelen. Selv om vi ikke har noen data som sier hva tankvolumet til GS Adventure blir, regner vi med at det vil ligge et sted rundt 30-liters-merket, noe som er omtrent det samme som den utgående R 1250 GS Addventure.
Mer detaljer og lanseringstidspunkt kommer senere i år.