Britiske Norton har i flere år deltatt i Superbike-klassen på Isle of Man med motorsyklene SG1, SG3, SG4 og SG5. Disse har vært i produsentenes testbenker for å designe en optimal pakke som kan utfordre ikoner som Yamaha R1, Ducati Panigale og Hondas Fireblade. Dette til tross for betydelig dårligere ressurser, men først og fremst tid, siden Nortons moderne virksomhet er relativt nystartet.
Ett av de første skrittene i prosjektet var å velge motortype. Valget falt på en V4-konstruksjon, da den viste seg å være neste optimal når det gjelder ytelse og utseende. Før Norton tok tak i utviklingen av sin egen motor, satte de en Aprilia-motor i utviklingschassiset for å få elektronikk, geometri og demper til å jobbe sammen uten å trenge å uroe seg over en egenrådig motor rundt Mountain course.
Da den seksakslede IMU-enheten fra Bosch passet inn i Nortons syn på traction-, launch- og wheelie control, og da den endelige geometrien var falt mer på plass, kunne utviklingen av en egen motor begynne. For ikke å overbelaste kraftkilden til tross for målet om 200 hestekrefter, valgte Norton et større slagvolum. En 1200 kubikk stor V4 ble påbegynt i produsentens egne lokaler i Donington Hall. Med en viss hjelp fra kyndige motorbyggere klarte Norton med dette oppdraget å produsere en topp moderne sportssykkelmotor i Storbritannia.
Allerede nå er samtlige 200 eksemplarer av SS-versjonen solgt ut til tross for en prislapp på 44 000 pund. Den som har råd til å skille seg med 28 000 pund, kan imidlertid fortsatt slå kloa i en av de 250 RR-syklene som vil bli bygd.