Engelske Norton Motorcycles har vært plaget med, mildt sagt, elendige finanser i flere år og det toppet seg nylig med et utbetalt skattekrav på 3,3 millioner kroner.
Skattemyndighetene var nær ved å avvikle selskapet, men Norton sikret seg en utsettelse og fikk berammet saken til midten av februar. Metro Bank var imidlertid ikke så tålmodige og ga BDO til oppgave å sette Norton under administrasjon. BDO sier: » Vi gjør det som trenges for at kreditorer, ansatte og leverandører får støtte gjennom denne prosessen. Vår oppgave er å bestemme og utføre hva som må gjøres for å beskytte kreditorenes interesser, på kortest mulig tid.»
Stuart Garner, som eier Norton, har en turbulent økonomisk historikk og har flere ganger vist at ånden nok er villig, men kjødet er heller skrøpelig. Det er vel neppe tilfeldig at hans to andre selskaper også er under administrasjon. Norton satset hardt på sine V4 motorer basert på Aprilias V4 og brukte mye penger på å markedsføre dem gjennom racing. Fabrikken brukte også mye penger på å ta fram sin 650 twin, men da produksjonen skulle settes i gang sa underleverandørene stopp. Det ble til og med satt i gang bygging av en ny fabrikk som skulle huse produksjonen av de nye 650’ene. Den er, typisk nok, ikke ferdigstilt. Nåværende situasjon ble klart illustrert da roadraceren John McGuinness, som hadde kontrakt med Norton i fjor, forgjeves hadde forsøkt å få sitt tilgodehavende og gikk ut i media med: «Har noen sett Stuart Garner?»
Dersom du har tenkt å kjøpe en Norton er nå akkurat tiden du ikke bør gjøre det.