I pressemeldingen fra Team Suzuki Norway fortelles det at den norske Superbike-føreren blir kollega med to tidligere VM-førere i HPC-Power Suzuki Racing team, som har støtte fra Suzuki-fabrikken og som er det største Suzuki-teamet i Europa.
– Det er en unik mulighet for meg å fortsette min karriere i et toppteam med store ambisjoner, forteller Carl Berthelsen, som kommer rett fra test på Cartagena og møter med sitt nye team.
Lagkamerat med VM-førere
Teamet eies og ledes av rutinerte Denis Hertramp, som har drevet racingteam i en årrekke, og som nå satser både i 600-klassen og i Superbike-klassen i IDM. IDM er det internasjonale åpne tyske mesterskapet i roadracing, og blir sett på som det tøffeste Superbike-mesterskapet etter World Superbike (VM).
Berthelsen blir teamkollega med den unge sveitseren Dominik Schmitter, som kjørte i World Superbike i 2016, og som skal kjøre IDM denne sesongen. Den mer rutinerte italieneren Vittorio Iannuzzo, som også har lang VM-erfaring, blir Berthelsens andre teammakker.
– Dette er to utrolig dyktige førere som jeg virkelig ser frem til å jobbe sammen med i et etablert og erfarent team, sier Berthelsen.
HPC Power Suzuki Racing Team har støtte fra Suzuki-fabrikken i Japan, og er Suzuki Europes racingteam. De har store ambisjoner, og ønsker allerede i 2018 å stille med team i World Superbike.
– Dette er et av de største teamene i IDM, og de har ansvaret for Suzuki Europes satsning på motorsport. Det er en ære å få kjøre for et så ambisiøst team, fortsetter nordmannen.
Med på å utvikle teamet
Carl Berthelsen har kjørt Suzuki gjennom hele sin lange roadracingkarriere, og han har opparbeidet seg mye erfaring. Nå skal hans nye team kjøre helt nye Suzuki GSX R 1000R, og en av Berthelsens hovedoppgaver blir å hjelpe teamet med å utvikle en toppsykkel som på sikt skal kjøres i VM.
– Jeg skal først og fremst kjøre fort på sykkel, men jeg innser også at dette tilbudet kom ti år for seint til å være med å kjempe helt i toppen, forteller Berthelsen. Dermed blir hans kunnskap og erfaring med Suzuki satt høyt i teamet, og en av hans viktigste oppgaver blir å komme med innspill for å utarbeide og gjøre sykkelen mest mulig optimal.
– Flere av gutta i mitt eget team blir nå med meg inn i dette teamet, og jeg tror vi har mye kunnskap å bidra med, sier Berthelsen. –Jeg håper også at denne muligheten for meg vil kunne åpne dører for unge, lovende norske talenter i fremtiden, forklarer nordmannen.
Hva blir målsettingen rent sportslig denne sesongen?
– Vi skal gi 100%, og har som mål å bli topp 10 i mesterskapet. Klarer vi det, er jeg veldig godt fornøyd. Jeg har aldri vært raskere enn det jeg var i fjor, og form og tempo er ikke noe dårligere i år. Vi begynner sesongen med helt ny sykkel, og det vil ta noe tid før vi finner det optimale oppsettet på sykkelen og virkelig kan kjøre fort, sier Berthelsen.
Teamsjef Denis Hertampf er godt fornøyd med sammensettingen av sitt nye team, og mener utviklingen av den nye sykkelen blir en av de viktigste arbeidsoppgavene denne sesongen.
– Utfordringen for oss i 2017 blir å få på plass så mye data og kunnskap som mulig om den nye sykkelen slik at vi får en konkurransedyktig sykkel på et så tidlig tidspunkt som mulig, forteller han.
To løp i Norge
Med et tett løpsprogram i IDM blir det få løp i Norge denne sesongen, og dermed får ikke Berthelsen mulighet til å forsvare sitt NM-gull fra 2016.
– Jeg skulle gjerne kjørt noen flere løp i Norge, men programmet er tett i IDM, og flere av rundene kolliderer med løp i Norge. Slik det ser ut nå, tar vi med den nye sykkelen til Rudskogen i begynnelsen av juni og deltar under NM-rundene, forteller han.
Kan det bli ny banerekord på Rudskogen med den nye Suzuki GSX R 1000R?
– Sykkelen er absolutt rask nok til det, men det er tidlig i utviklingen når vi kommer til Rudskogen. Jeg har da bare hatt to tester samt første runde i IDM før 2-Hjulsfestivalen, men det blir spennende å se, smiler Berthelsen, som i fjor kjørte med en 2014 modell i NM, og han innrømmer etter å ha testet en 2016 modell at det har skjedd mye.
– Sykkelmodellen vi kjørte i fjor har ikke vært forandret av betydning siden 2009, og fremstår som «gammel» i racingsammenheng på vårt nivå. Jeg vil si alt er vesentlig bedre på den nye sykkelen. Den nye modellen er en racersykkel fra A til Å. GSX R 1000R er utviklet av MotoGP-ingeniører, og alle komponentene er laget for racing, forklarer han.
Berthelsens første løp i IDM blir på Nürburgring helgen 12. – 14. mai.