"Vi har nå i flere år jobbet med fokus på utbygging og endelig settes spaden i jorda. Bane tilfredsstiller både nasjonale- og internasjonale krav med hensyn til design, lengde, kjøreopplevelse og ikke minst sikkerhet", sa Harald Huysman, daglig leder i Rudskogen Motorsenter til NMFs (Norges motorsportforbund) nettsider i november 2010.
I dag, 21 måneder etterpå, er det fortsatt ingenting som tyder på at sitatet holde vann. Status er derimot at hele motorsport-Norge, inkludert NMF, venter på "dommen" i form av en rapport fra UEMs banegodkjenner Ap Ruitenbeek. Ruitenbeek skulle etter planen levert sin rapport i slutten av juli, men av ulike årsaker, lar dette vente på seg. NMFs generalsekretær Roy Wetterstad sier i dag til Bike, at det ikke er noe unormalt i det.
– Det er ikke noe unaturlig i denne saksbehandlingen. Den viktigste årsaken til at vi fortsatt venter i spenning er at det har vært ferie. Vi har ikke fått noe enda og vi venter i spenning.
Vet du noe om når rapporten er ventet å være klar?
– Egentlig venter vi det når tids som helst, men vi har ingen signaler om noe spesifikt.
Treneres resultatet med vilje?
Det er fristende å spørre deg om det kanskje bare er en fordel at resultatet lar vente på seg til etter helga (offisiell åpning av banen, med Jens Stoltenberg, red. anm.) og at offentliggjøringen av rapporten treneres med vilje?
– Det har jeg faktisk ikke tenkt på som en mulighet engang. Det er ikke noe grunn til å spekulere i det.
Men uansett resultat, vil dere offentliggjøre innholdet?
– Ja, slik som jeg betrakter det, vil dette være et åpent dokument.
La oss si, som sannsynlig jo er, at Ruitenbeek finner mangler. Hva skjer da?
– Jeg har ingen formening om resultatet, men når rapporten kommer fra UEM vil vi informere om dette. Finner han mangler vil jeg derimot anta at han vil peke på eventuelle løsninger/muligheter. Hvis det er behov for å gjøre utbedringer som koster penger, så vil det være en utfordring som baneeier får.
Og baneeier, det er Rakkestad Motorpark AS, eid av Rakkestad Kommune, Borg MC, Rudskogen Motorsenter AS, samt lokale NAF- og KNA-klubber i Østfold. Utbyggingen av anlegget er det Rudskogen Motorsenter AS, Kulturdepartementet og Østfold Fylkeskommune som finansierer.
Saftig regning?
Går det som en av Norges mest erfarne stevneledere Harald Stensrud og den svenske banegodkjenneren Volmar Mårtensson tror, vil det komme en rapport som resulterer i en saftig regning. Hvem som skal ta den er fortsatt et av de store spørsmålene i saken.
Ingar Olsen fra Borg MC, klubben som er største aksjonær i Rakkestad Motorpark, frykter ikke regningen.
– Nei. Vi må først se hvor stor den regningen blir. Det er ikke sikkert at den blir så stor. Nå har NMF bedt om en rapport og jeg regner med at innholdet der viser klart hva som må gjøres. Det er også viktig at det lages en garanti for at banen blir godkjent når de eventuelle punktene i rapporten blir utbedret.
Det synes Wetterstad høres fornuftig ut.
– Hvis det kommer en liste med forslag til forbedringer og disse forbedringene gjøres, vil det være naturlig at banen godkjennes. Det er selvsagt mulig at banen igjen må inspiseres av UEM, men dette vet jeg ikke sikkert.
Bike har i dag ikke lyktes i å komme i kontakt med hverken daglig leder i Rakkestad Motorpark AS, Harald Sunde, eller daglig leder for Rudskogen Motorsenter, Harald Huysman.