Siste nytt
Pressemelding: MC-sikkerhet har gjennom mange år vært et høyt prioritert område for de norske faghandlerne og i 2025 heves dette arbeidet ytterligere et hakk. Seks sentrale tiltak er nå på programmet til NMCF – deriblant en helt ny sikkerhetsbrosjyre som skal deles ut hos forhandlerne.
Norsk MC-forhandlerforening (NMCF) har siden etableringen i 2016 hatt sikkerhet som et av sine satsningsområder. Faghandlere over hele landet har hvert år gjennomført ulike tiltak, hvor målet har vært å formidle riktig bruk av sikkerhetsutstyr og gode holdninger.
Trafikksikkerhetsdagen (TS-dagen) er blant annet blitt en tradisjon hvert år hos forhandlerne.
Mange nye motorsyklister på veiene
-I løpet av 20 år er antall motorsyklister doblet på norske veier. Det betyr at det er kommet mange tusen nye MC-førere på veiene hvert år. Mange av disse nye førerne besøker faghandlerne, enten for å kjøpe motorsykkel eller utstyr, og det er avgjørende at vi som bransje har en klar strategi om hvordan disse skal bli møtt når de kommer inn butikkdøra for første gang, sier Olaf Olstad i NMCF.
-Vi har en klar oppfatning av at det er spesielt viktig å nå nye motorsyklister med nyttige budskap som fremmer MC-sikkerheten.
Presenterer ny sikkerhetsbrosjyre
Med dette som bakteppe løfter NMCF sikkerhetsarbeidet ytterligere i 2025. I tillegg til alle tiltakene som har blitt videreutviklet og gjennomført de siste årene, er foreningen i gang med å produsere en helt ny sikkerhetsbrosjyre.
Presenterer ny sikkerhetsbrosjyreMed dette som bakteppe løfter NMCF sikkerhetsarbeidet ytterligere i 2025. I tillegg til alle tiltakene som har blitt videreutviklet og gjennomført de siste årene, er foreningen i gang med å produsere en helt ny sikkerhetsbrosjyre.
-Målgruppen for brosjyren er motorsyklister generelt. Nye – og spesielt yngre førere – er en viktig gruppe som vi vil nå med denne brosjyren. Målet er at alle som kjøper ny eller brukt MC hos våre faghandlere får med seg brosjyren hjem eller leser budskapene på vår nettside, sier Olstad.
Viktige budskap
Et gjennomgående budskap i brosjyren i er at du som motorsyklist skaper din egen sikkerhet. Valgene vi tar er avgjørende.
-Vi vet at de aller fleste norske motorsyklister har gode holdninger, kjører sikkert og er flinke til å bruke sikkerhetsutstyr utover den påbudte hjelmen. Men det er viktig å gjenta dette budskapet, for å nå de som ikke alltid tenker sin egen sikkerhet, sier han.
-Det er en god tradisjon i Norge med bruk av kjøredress, MC-hansker, støvler og ryggskinne. Det er viktig at nye brukere får dette inn med «morsmelka». Sjansen for at de nye motorsyklistene viderefører de gode vanene øker når både trafikklærerne, faghandlerne og klubbene predikerer de samme budskapene, slår Olstad fast.
Han innrømmer imidlertid at oppgaven med å nå frem til de yngste førerne er utfordrende.
-Våre forhandlere ser at den gode trenden med bruk av full pakke med kjøreutstyr ikke er like fremtredende blant de yngste førerne som hos de voksne. Lettmotorsyklistene er derfor en prioritert målgruppe, og forhandlerne har et spesielt målrettet budskap til disse om å bruke sikkerhetsutstyr. Vi tror det er mulig å påvirke denne gruppen også, med de riktige tiltakene, sier Olstad.
NMCF planlegger ulike arrangement i butikkene hos faghandlerne, hvor foreldrene til de yngste førerne også blir invitert inn.
-Det er naturlig å tenke at foreldrene har påvirkningskraft på barna sine – også når de skal begynne å kjøre MC. Derfor vil vi nå foreldrene med budskapene, sier Olstad.
Tar det på alvor
Lett MC-klassen har fått mye fokus rettet mot seg det siste året, etter for mange ulykker:
-Vi kan gjerne repetere atter en gang at Norge er et av de aller tryggeste landene i verden å kjøre motorsykkel i, men vi klarer ikke å forklare oss bort fra at det fortsatt er for mange som skader seg mens de kjører MC, og spesielt lett MC. Det må vi som bransje ta på alvor. NMCFs sikkerhetsarbeid løftes derfor opp ytterligere et nivå i år, med mål om å redusere antall ulykker, sier Olaf Olstad.
Han påpeker at motorsykkelkjøring i Norge er forbundet med lav risiko, noe de fleste statistikker og undersøkelser bekrefter:
-Dersom vi fjerner ruskjøring, kjøring uten førerkort og generell ekstremadferd fra statistikkene, så er det svært liten risiko forbundet ved MC-kjøring. De som følger lover og regler er lite utsatt.
NMCF har løftet frem seks hovedtiltak for 2025:
Med på laget i sikkerhetsarbeidet har NMCF sentrale organisasjoner og de fremste fagpersonene innen motorsykkel.
-Vi ønsker å kommunisere med brukerne på deres premisser. Da nytter det ikke med pekefinger. Vi ønsker å spre informasjon som målgruppene synes er nyttig og interessant.
Olstad forteller at sikkerhetsutstyr og klær for MC er klassifisert i ulike graderinger, der klasse AAA er aller tryggest, og A er den laveste klassifiseringen.
-Det finnes ikke fritidstøy som erstatter den graden av sikkerhet som tradisjonelt MC-klær tilbyr. Vi kommer til å fortelle mer omkring når faghandlerne har trafikksikkerhetsdag til våren, sier han.