Yamaha Vinterbro skifter navn til MC Experten AS, og blir Kawasaki-forhandler
Siste nytt
Dagsaktuelt program, solid oppmøte og hyggelige sosiale rammer preget årets medlemsmøte for NMCF denne uken. En offensiv bransje strammer til arbeidet med MC-sikkerhet.
-Det var et meget godt og konstruktivt medlemsmøte hvor vi nok en gang ser engasjerte forhandlere med synspunkter og ambisjoner omkring flere sentrale punkter som berører vår bransje, sier styreleder Terje Bredal.
Han forteller at forhandlerforeningen hadde flere viktige saker på programmet under medlemsmøtet. I tillegg til MC-sikkerhet og erfaringer med den nye forbrukerkjøpsloven, var også agenturlovgivning på agendaen.
Kompensasjon
Som NMCF-medlem er medlemskap i SMB Norge en del av godene. Advokat Hedvig Svardal fra SMB Norge var på besøk og fortalte hvor forhandler står dersom de får oppsigelse på et merke man er agent for.
Hun viste til mange konkrete saker og det er sannsynlig at du som forhandler har krav på en kompensasjon dersom kontrakten sies opp av importør/produsent.
-Du har krav på et avgangsvederlag, som takk for hjelpen for å ha skapt en verdi for produsenten/importøren. Men det er viktig at du har kundelister å vise til, sa hun og viste til sak blant annet fra Høyesterett som har satt presedens.
Temaundersøkelse på lett MC-ulykker
Havarikommisjonens Endre Kristiansen var på besøk. Han fortalte hvordan de arbeider for å undersøke alvorlige ulykker, med hensikt på bedre sikkerheten. Det gjelder blant annet motorsykkel. Havarikommisjonen arbeider nå med en temaundersøkelse om ungdom på lett MC.
-Målet med undersøkelsen er å vurdere om det er områder der sikkerheten kan forbedres, sa han. Veiforhold, trafikant og kjøretøy blir undersøkt. Havarikommisjonen ønsker NMCF med på laget og er interessert i tilstandsrapporter for å lære mer om kjøretøyenes tilstand.
MC-sikkerhet
Tore Johannessen fra mcsikkerhet.no fortalte om sitt arbeid for MC-sikkerhet gjennom mange år. Tore er trafikklærer, lærebokforfatter og kursholder innen MC. Han tok for seg aktuell forskning og egen erfaring som trafikklærer.
Johannessen hadde også sine synspunkter på sikkerhetsarbeidet mot de yngste motorsyklistene. Informasjon til foreldre er et av områdene han og NMCF vil snakke mer sammen om fremover. Han tok også for seg forhandlerens viktige rolle i dette arbeidet.
Jan Petter Wigum fra Nord universitet fortalte om forskningsprosjektet hvor de ser på «tracking» under kjøring og likheter og ulikheter mellom ulike type førere.
Wigum sa også noen ord om trafikksikkerhetsarbeidet innen MC, og snakket om en undersøkelse som pågår nå, rettet mot 16-åringene. Her har de fått inn hele 3580 svar i en spørreundersøkelse.
-Vi tror det ligger en del interessante svar her, blant annet når det gjelder bruk av sikkerhetsutstyr blant denne målgruppen, sa han. Også Wigum vil være involvert i NMCFs sikkerhetsprosjekt i 2025.
-Innleggene til både Johannessen og Wigum var meget aktuelle med tanke på sikkerhetsprosjektet NMCF skal legge mye ressurser i neste år, sier Olaf Olstad.
Forventer mer av faghandlerne
Thomas Iversen fra Forbrukerådet var på besøk for å oppdatere medlemmene omkring den nye forbrukerkjøpsloven som trådte i kraft 1. januar i år. Han fortalte hvorfor det skal være tryggere å handle kjøretøy hos en faghandler, og viste blant annet til bilbransjens trend med såkalte «outlet-biler». Dette er en utvikling Forbrukerådet anbefaler MC-bransjen å styre unna.
-Hvorfor er det tryggere å kjøpe hos faghandler? Her skal kundene forvente profesjonalitet, reklamasjonsrett og forsterket rett til å fikse feil, sa Iversen.
-Avarter av bilbransjens «Outlet-konsept» plasserer bransjens fagkompetanse på «dynga». Dette er feil vei å gå når det gjelder bransjeprofesjonalit, forbrukerloven og kundetilfredshet. Veien å gå er mer presis informasjon for å redusere konfliktnivået mellom kjøper og selger. Et godt verktøy er aktivt bruk av NMCFs tilstandsrapport, sier NMCF sekretæren Olaf Olstad.