MC-salget jan-sep: BMW størst i 2024. Deretter kommer Honda, Yamaha, KTM og Triumph!
Honda har sluppet sin kraftig oppdaterte 2020 Africa Twin og sykkelen er blitt sterkere, lettere og mer lettkjørt. Den kommer i 2 versjoner: Africa twin og Africa Twin Adventure Sports. Tidligere var Adventure Sports den offroad-orienterte men nå er det stikk motsatt: Adventure Sports er den komfortable toureren mens Africa Twin heller mot offroad. Motoren er større: 1084 ccm med 100,5 hester og – viktigere – 105,5 Nm.
Begge syklene får en heftig oppgradert elektronikkpakke: 6-aksers IMU gjør at begge modellene får krengningssensitiv ABS, ditto traction kontroll og wheelie kontroll. Føreren kan også glede seg over 4 Ride Modes: Tour, Urban, Gravel og Off-road.IMU samarbeider også med DCT ved å justere girsjalting i forhold til nedlegg eller utforbakke. Chassiset er helt nytt og veier 1,8 kilo mindre enn forgjengeren. Bakrammen er bolt-on og kan byttes separat ved behov. Den er 40mm smalere for å gjøre det lettere å rekke ned til bakken. Fronten er også oppgradert med nye lykter som justerer lysstyrke i forhold til lyset i omgivelsene. Vindskjermen på Africa twin er gjort lavere for bedre sikt offroad. Gaffelen har revidert fjæring og demperoppsett.
Dashbordet er en av de store nyhetene: Fullfarge 6,5 » TFT (Multi Information Display på Honda-språk) er standard på begge modellene. Det er touch-sensitivt men kan også kontrolleres via brytere på venstre styre. Apple CarPlay er inkludert via en iPhone plugget inn i USB ved siden av dashbordet. Navigasjon og musikk via Bluetooth for både Android og Apple er også på plass. Et «mini-dashbord» sørger for info om hastighet og gir når det store displayet er opptatt med andre ting.
Adventure Sports får elektronisk justerbar fjæring som gjør at du kan krysse kontinentene i utsøkt komfort. Tanken er større og rommer 24,8 liter, kåpen er også større, det samme gjelder vindskjermen. Men – forgjengerens langslag fjæring er borte, så setehøyden er lik på begge modellene: 850/870mm. Hjulene har eiker og bruker nå slangeløse dekk. Varmehåndtak og 12V uttak er standard.
Men – den stor forskjellen mellom de to modellene er fjæringen: Showa EERA er semi-aktiv og justerer dempingen alt etter hvilken belastning som er programmert inn. Basisdempingen har 4 modes: Soft, Mid, hard og Off-Road og slagsensorer hjelper ECU med å velge rett innstilling alt etter kjørestil og veiens beskaffenhet. Forspennet bak kan også justeres elektronisk: 4 forhåndsinnstillinger er tilgjengelige i tillegg til en User Mode med 24 klikk.