I år fyller den italienske motorsykkelprodusenten MV Agusta 80 år. Helt siden 1945 har det Varese-baserte merket MV Agusta satt nye standarder, spesielt når det gjelder design, men de har også gjort det enormt stort i Grand Prix med sine 75 VM-titler (38 for førere og 37 for produsenter), og på vei, hvor MV Agusta er blitt et ikon for italiensk stil og håndverk.
Gjennom årene har MV Agusta skapt modeller som har blitt legendariske i motorsykkelhistorien. Agusta-familien, som spilte en betydelig rolle i luftfartsindustrien, møtte restriksjoner som hindret flyproduksjon etter andre verdenskrig. De valgte derfor å rette sin lidenskap for fart og teknologi mot motorsykkelproduksjon. Den 19. januar 1945 ble Società Anonima Meccanica Verghera offisielt grunnlagt i Cascina Costa di Samarate, nær dagens Malpensa internasjonale lufthavn, nordvest for Milano i Nord-Italia.
Da tumultene etter andre verdenskrig hadde stilnet gjorde grev Agusta det godt med produksjon av helikoptere, både på lisens fra andre produsenter og egne design. Heli-prodiuksjonenen var bedriftens viktigste inntektskilde – Grand Prix racing var grevens personlige lidenskap, og ble finansiert av helikopter-avdelingen av selskapet.
Den første MV Agusta motorsykkelen ble lansert høsten 1945 og ble kjent som MV 98. Agusta-familiens kjærlighet til flyindustrien gjenspeiles tydelig i motorsyklene deres, som hadde racinggener helt fra starten. Med MV 98 begynte en ekstraordinær serie av seire og suksesser på baner rundt om i verden. Luftfartsarven er til stede gjennom hele MV Agustas 80-årige historie, ikke minst den ikoniske rød og sølv lakkeringen, der rødt symboliserer Italias motorsportarv og sølv hyller luftfartens verden: mange fly var umalte for å redusere vekten.
I løpet av 1950- og 1960-årene sank etterspørselen etter motorsykler som transportmiddel som følge av masseproduksjon av rimelige biler. MV Agustas svar på denne endringen var å utvikle stadig mer innovative modeller med høy ytelse, sykler som var preget av konstant estetisk utvikling. Disse motorsyklene fikk mange liebhabere og ble ettertraktede samleobjekter, snarere enn nødvendige transportmidler. Strategien viste seg å være vellykket, ikke minst takket være merkets fortsatte triumfer innen motorsport.
Grev Domenico Agusta hadde en eksepsjonell evne til å velge de beste førerne, mange av dem ble motorsykkellegender: Franco Bertoni, MV Agustas første fører, etterfulgt av Arcisio Artesiani, Carlo Ubbiali, Leslie Graham, Cecil Sandford, Fortunato Libanori, John Surtees og Mike Hailwood. I løpet av de tre tiårene Agusta-familien styrte selskapet, var seirene deres nøye knyttet til MV Agustas ikoniske produksjonsmodeller. Det spesielle samarbeidet mellom MV Agusta og Giacomo Agostini er det mest kjente i motorsykkelhistorien – i løpet av sin karriere på MV Agusta-maskiner vant «Ago» 13 VM-titler, 18 italienske mesterskap og 10 Tourist Trophy (Isle of Man TT). Sammen med en rekke andre seire på andre merker gjør dette ham til den mest suksessrike racingføreren gjennom alle tider.
MV Agustas 80-årige historie er ikke bare preget av sportslige suksesser, men også fordi de har skapt samleobjekter som er svært ettertraktet av entusiaster over hele verden. Blant dem er 175 CSS fra 1954, med kallenavnet «Disco Volante», 750 S «America» fra 1973, den legendariske F4 lansert i 1997, og Brutale. De siste årene har vi sett modeller som Rush, Dragster, Turismo Veloce og Superveloce. I 2024 presenterte MV Agusta adventuremodellen Enduro Veloce.