Standardversjonen av Brutale, som også leveres med 675 kubikk, kan knapt nok beskyldes for å være utilstrekkelig. Den er heller mer enn de fleste ønsker, men for å på alvor true de større konkurrentene slipper MV Agusta nå RR-versjonen av Brutale 800, med 140 hester istedenfor 125. I tillegg til effektøkningen har sykkelen også fått en ny og lettere forgaffel fra Marzocchi (helt av aluminium), og med DLC-behandlede innerbein. De smidde felgene er også nye, det samme er styredemperen, og Sachs-demperen bak har også fått nye ventiler. Elektronikkpakken med ride-by-wire og tre kjørenivåer (og ett konfigurerbart), ABS fra Bosch og traction control er standard. En nyhet er at quickshifteren nå også fungerer ved nedgiring. Men kun i sportsnivået og ikke under 30 km/t. Systemet fungerer uklanderlig, og er en velkommen nyhet som vi håper vil spre seg til flere produsenter.
En svært gjennomarbeidet og offensiv modell
Selv om Brutale er nesten identisk med den mer offensivt designede Dragster, er forskjellen i salen stor. Brutale har en klassisk oppreist og avslappet kjørestilling som mange vil like, og det smalere 180-dekket bak (Dragster har et 200-dekk) gjør modellen mer lettsvingt. Men den er ikke riktig så stødig under nedlegg, og dette er mest sannsynlig en kombinasjon av mindre vekt over forhjulet, den mykere fjæringsinnstillingen og det smalere bakdekket. Fjæringskomponentene er imidlertid identiske, og for den som vil ha mer umiddelbar demping, finnes det justeringsmetoder. Setupen er imidlertid en fordel ved for eksempel bykjøring, og komforten er svært bra. Marzocchi-gaffelen er et trivelig bekjentskap, den jobber både nyansert og effektivt. Det samme gjelder også ABS-systemet og traction controlen, og i det store og hele oppleves Brutale som svært gjennomarbeidet.
Den kjappe rekketreeren er imidlertid helt vill når den får slippe løs. Det er lett å dosere effekten, og modellen oppfordrer stadig vekk til rampekjøring. Dette er virkelig en motorsykkel som trives langs landeveien og som stadig byr på moro, samtidig som du slipper å bli fullstendig massakrert av en hardt innstilt fjæring. Brutale 800 RR er moden og sofistikert, og har brodden til å yppe seg mot større konkurrenter. Personlig håper jeg at flere som lukter på streetfightersegmentet vil ta seg tid til å overveie Brutale-serien. Kjøreegenskapene og kvalitetsinntrykket tåler å sammenlignes. Sjansen er stor for at du kommer til å falle for den! Det gjorde jeg …
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 2 2015.
Tekst: Oscar Algott Foto: MV Agusta