Vår trippel ble født til å være en 800. MV Agustas administrerende direktør Giovanni Castiglioni er tydelig på hvorfor de nå har sluppet Brutale 800 kun få måneder etter at de kom med 675.
– 800-kubikkeren og 675-modellen er veldig forskjellige. Brutale 675 er en inngangsmodell i MV Agusta-programmet, og er laget med tanke på unge førere og kvinner, altså ikke de vanlige MV-kundene. Brutale 800 er på sin side for mer erfarne førere, siden dette er en motorsykkel med effekt og dreiemoment som en tusenkubikker.
Lett, smidig og kraftfull.
MV Agusta er inne i en kraftig offensiv for tiden. I 2010 hadde fabrikken bare en plattform i den firesylindrede motoren som satt i tre modeller; F4, Brutale 1090 R og Brutale 990R. Castiglioni junior tøyser ikke når han påstår at Brutale 800 er en konkurrent til hvilken som helst tusenkubikker. Den er ikke bare utrolig lett; den er også både veldig kraftfull og smidig.
Med tekniske spesifikasjoner som ser identisk ut med Brutale 675, bortsett fra en motor med lengre slag og fullt justerbar fjæring, lover Brutale 800 godt. Men den fremstår som veldig liten, noe som i starten av prøvekjøringen var et usikkerhetsmoment. Jeg som er over 185 centimeter pleier å synes at små motorsykler er krampaktige, men det er faktisk ikke tilfellet med Brutale 800. Kjørestillingen er romslig, og sykkelen føles lett. MV Agusta sier at 800-kubikkeren veier 167 kilo, det samme som Brutale 675, men den har tolv hester og ti Newtonmeter mer! Det vises bare ikke.
Med Brutale innstilt i N merkes det ikke noe til rykkingen vi opplevde under den første prøvekjøringen av F3. Gassresponsen har en viss forsinkelse før effekten kommer, men det er mykt fra stengt til åpen trottel, og ved jevn gass tviler den ikke.
Brutal Brutale langs landeveien.
På fjellveien utenfor byen endrer Brutale karakter. Hvis Triumphs rekketreer er avslappet, men liker oppmuntring, er MV-motoren aggressiv. Ja, som om den oppmuntrer deg til å presse den. Den er mer brutal enn Triumph-motoren, og ivrigere, noe som betyr at du må konsentrere deg mer når du kjører. Aksellererer du hardt i ett av de tre første girene, stiger forhjulet til værs. Det gjelder dessuten å være forsiktig med gassen ut av rundkjøringer, siden for mye gass kan føre til høyst ufrivillige meter på ett hjul… Det samme kan lett skje over små bakketopper. MV mener alvor når de kaller den en profesjonell motorsykkel, og takk og lov holder også chassiset det motoren lover.
Italienske motorsykler kommer ofte med steinharde fjæringsinstillinger. Der Triumph Street Triple heller mer mot den myke retningen, er MV mer sportslig innstilt. Den er perfekt til rask kjøring på gata, og jeg har ingenting å klage over. Det samme gjelder bremsene, som selv om de savner ABS presterer på topp.
For de mer erfarne.
MV Agusta Brutale 800 er ikke en motorsykkel for urutinerte motorsyklister, siden effekten kommer såpass brutalt. Det, sammen med den lave vekten, kan gjøre den litt voldsom å kjøre på ujevne veier. Den agressive karakteren gjør den ikke i nærheten like brukervennlig som Triumph-triplene, men den er mer spennende å kjøre, noe som er akkurat det vi forventer oss av en ny MV Agusta.
Artikkelen sto for første gang på trykk i Bike nr. 2 2013.
Tekst: Jon Urry
Foto: Milagro