De blivende ingeniørene på Kunglika Tekniska högskolan i Stockholm har jobbet med sju prosjekter innen temaet mekatronikk, som er en blanding av mekanikk og elektronikk.
Blant de ulike oppfinnelsene som prosjektene har gitt opphav til, er for eksempel en flygende el-bil, en drone for brannmenn, og en 3D-skriver for trematerialer. Men vi hos Bike falt så klart litt ekstra for to motorsykkelrelaterte prosjekter.
Det første er en motorsykkelsimulator som sammen med et par VR-briller kan ta deg med til en valgfri racingbane. Tanken er at den skal fungere som underholdning, men den skal også være av interesse for skogsindustrien, som vil simulere hvordan det er å kjøre og jobbe i skogen.
Den andre er en dynamisk bremsebenk for el-motorer, spesialkonstruert for el-motorsykler. Hensikten er å optimere effektiviteten i motor- og batterikontroll etter at ulike kjørebaner er lastet inn.
Ansvarlig for denne delen av utdannelsen er KTH-forsker Björn Möller, som kan forklare hvorfor det er to motorsykkelprosjekter. Han har nemlig vært delaktig i racing med el-motorsykler under det legendariske bakkeracet Pikes Peak, og han og teamet har jobbet med nettopp optimering av effektiviteten i motor- og batterikontroll.