Det er imidlertid lagt inn en prisjustering slik at årsavgift og satser for beregning av engangsavgift øker noe. Forslag til nye satser er som følger, med nåværende avgift i parentes:
Stykkavgift: 8 092 kroner (7 895)
Motoreffektavgift (kr/kW):
– første 11kW = 0
– deretter 256,25 kroner per kW (250,00)
Slagvolumavgift (kr/cm3):
– 0-125cm3 = 0
– 126-900cm3 32,94 kroner per cm3 (32,14)
– over 900cm3 72,24 kroner per cm3 (70,48)
Årsavgiften foreslås prisjustert til 1 920 kroner (1 875).
På spørsmål om motorsykler virkelig har halv årsavgift i forhold til personbiler, oppgir NMCU alltid følgende regnestykke:
Dieselbil uten fabrikkmontert partikkelfilter (3 655 kroner) + bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter (3 135 kroner) = 6 790 kroner. Når vi trekker fra personskadeavgift 445 kroner x 2 (890 kroner) får vi 5 900 kroner. Dette må deles på to = 2 950 kroner. Motorsykkel 1 920 kroner, minus personskadeavgift (445 kroner) = 1 475 kroner. Dette er halvparten av gjennomsnittlig årsavgift for personbil (2 950 kroner).
Det er ikke lagt opp til noen avklaring av avgiftsberegningen for amatørbygde kjøretøy i årets statsbudsjett, og saken står dermed fortsatt på vent.