Endelig er årets viktige forsesongtester i MotoGP i gang. Sepang-banen i Malaysia har vært arena i tre dager. Vi har fulgt med i spenning, ikke minst på forberedelsene foran 2019-sesongen. Hvem har gjort hjemmeleksene best i vinter, og hvor raskt har de nye førerne i klassen og de førerne som har byttet team rukket å akklimatisere seg?
Dag 1:
Verdensmester Marc Marquez, nylig operert for skulderskaden, viste umiddelbart at han har farten i kroppen. Til tross for at kun 29 runder ble kjørt den første dagen, holdt det til topplasseringen med en bestetid på 1.59,621.
Nest raskest var Suzuki Ecstar-fører og landsmann Alex Rins. Hans bestetid var 1.59,880, og han kjørte totalt 61 runder. Rins oppleves stadig mer som en seriøs utfordrer til fremtidige seiere i salen på den smidige, og nå også raske Suzukien. Det føles som produsenten har truffet med utviklingen av sykkelen, samtidig som Rins føler seg stadig mer hjemme i salen.
Tredje raskest første dagen var den tredje spanjolen, Maverick Vinales, på sin Monster Yamaha. Maverick kjørte nest flest runder av alle de 26 deltakerne, totalt ble det 63 runder, med bestetid 1.59.937.
Flest runder kjørte rookien i klassen, franskmannen Fabio Quartararo, på sin Petronas Yamaha. Han tilbakela hele 65 runder, og endte på 18. plass med tiden 2.00.985.
Dag 2:
Den heteste dagen, med temperaturer over 40 grader på det meste, og dette stilte store krav til førere og material, samt ikke minst dekkene. De raskeste tidene ble satt på morgenen og den siste timen på ettermiddagen. Midt på dagen var det for varmt til å kunne sette bestetider. Isteden brukte man disse timene til å prøve ut nyvinninger og å jobbe med elektronikken og balansen på syklene. Flere av teamene passet også på å kjøre race-simulering, ofte med teammakkerne. Ducati-førerne Andrea Dovizioso og Danilo Petrucci var blant dem som jobbet slik, og Petruccis kommentar etterpå var interessant:
– Jeg lærte meg mange, mange ting, spesielt da jeg lå bak Dovi.Vi startet på nye dekk, og Dovi er veldig flink til å kjøre fort, men samtidig spare gummi. Det er nettopp dette jeg har problemer med. Jeg er rask i en eller to runder, og så begynner jeg å spinne med bakdekket. Men da jeg lå etter Dovi, lærte jeg meg mye, fortsetter Petrucci.
Spennende å merke seg var nye vingeformasjoner for flertallet av teamene. Her spares det ikke på kruttet for å teste nye løsninger, og man kan forstå at vingenes påvirkning er stor. Med den mindre avanserte enhetselektronikken fra Magneti Marelli som ble innført for noen år siden, har ingeniørene isteden måttet jobbe hardt med aerodynamiske løsninger for å gjøre motorsykkelen stabil og kjørbar, mest under hard akselerasjon.
KTM-fører Johann Zarco, som ikke følte seg komfortabel etter den første dagen, kom seg betraktelig på dag to, blant annet etter en ”peptalk” med MotoGPs reporter og tidligere GP-fører Simon Crafar. Han forklarte Zarco på kvelden den første dagen at det ikke var rart at han ikke følte seg komfortabel i salen på KTM-en ennå: – Zarco, du må ikke glemme at det tok over ett og et halvt år for Jorge Lorenzo å lære seg å kjøre Ducatien raskt, og du har bare sittet på KTM-en noen få ganger hittil.
Dette virker å ha gjort susen for franskmannen, som dagen etter viste et helt annet kroppsspråk på motorsykkelen. Brått lyste kjøringen av selvtillit og angrep, akkurat som vi har sett tidligere når han er på sitt beste.
Dagens raskeste fører i mer eller mindre overlegen stil ble Maverick Vinales, med tiden 1.58,897, hele 0,527 sekunder raskere enn andremann, som også denne dagen var Alex Rins. Har Yamaha endelig løst de store problemene fra 2018-sesongen? Da led de av manglende grep ut av svingene. Dekkene ble slitt raskere enn for de øvrige, og så snart det var for dårlig grep i asfalten, kom de til kort.
Valentino Rossi, som endte på sjetteplassen dag to (1.59,625), beskrev dagens hendelser slik:– Jeg trives med sykkelen, og tempoet er ikke så dårlig. Også med et brukt dekk fikk jeg noen raske runder. Uheldigvis fungerte ikke det dekket jeg hadde spart til de siste ti minuttene av treningen, i det hele tatt. Jeg kjørte bare en halv runde før jeg innså at det bare var å gi opp, fortalte snart 40 år gamle Rossi.
Dag 3.
Den siste dagens tester ble innledet i fullt tempo. På grunn av dårlig erfaring med varmen midt på dagen satset de fleste førerne på å sette raske tider på morgenen.
Ducati-fører Danilo Petrucci dro til med raskeste rundetid noensinne rundt Sepang, 1.58,239. Merk at ikke mindre enn fire Ducatier toppet tabellen, og alle disse kjørte under gjeldende banerekord.
Dovizioso prøvde et nytt chassis, som imidlertid ikke falt i smak. Dovi sluttet på fjerde, med tiden 1.58,538.
Zarco fortsatte å forbedre seg i salen på KTM RC16, og var i det store og hele fornøyd, ikke minst med rundetidene. Foran den kommende testen i Qatar ønsker han en bedre motor med mer toppeffekt, og et bedre drag fra mellomregisteret. Zarco sluttet på en 17. plass, med tiden 1.59,64.
Dagens store overraskelse ble utvilsomt rookie Francesco Bagnia på sin Alma Pramac Ducati. Han endte totalt på andreplassen med tiden 1.58,302. Dette er et magisk resultat av nykommeren i klassen. Tredje raskest var Jack Miller, også han på Alma Pramac Ducati. Hans tid ble 1.58,366.
Yamaha-førerne Rossi og Vinales endte på henholdsvis 10. og 5. plass. Marc Marquez kom på 11. plassen, 0,931 sekunder bak Petrucci. Merk også at den andre Repsol-føreren, Jorge Lorenzo, ikke deltok i det hele tatt på Sepang, da han nylig er operert.
Beste Aprilia-fører kom på 7. plass, og heter Aleix Espargaro. Teamkollega Andrea Iannone ble nummer 21.Suzuki-duoen Alex Rins og Joan Mir finner vi på 12. og 15. plass.Den andre KTM-piloten, Pol Espargaro, ble nummer 18, en plass bak sin franske kollega.
Vi gleder oss til testen i Qatar om noen uker; god helg!