Motorsport er kostbart og Grand Prix-kommisjonen har nå snørt sammen tøylene for å holde kostnadene nede i neste års MotoGP.
Dekkprodusentene, som tidligere ubergrenset, i alle fall i teorien, har kunne testet dekk på Grand Prix-baner med vanlige motorsykler avgrenses nå til et visst antall dager ved utvalgte testtillfeller. Fire dager i året tillates for testkjøring av dekk uten fabrikksførere. Unntaket er hvis det er snakk om nye baner, eller nye asfaltlegginger. Da tillates de to testdager foran løpet for å kunne holde ned antallet dekk som skal tas med til konkurransen.
Ovale stempel forbys
Ovale stempel har vært et hett samtaleemne og mange har undret på hvem som skulle våge å ta steget, nå legges all prat på hyllen siden det helt enkelt forbys. Det nye reglementet sier at stempelet skal være i sirkelform, med maks fem prosents differanse målt fra to ulike punkter.
En annen forandring er at hvis føreren går inn i depot og kjører inn i garasjen sees det på som at man har brutt løpet.
Etter fjorårets debatt rundt høyden på stussen bak føreren under årets Tyrkiske Grand Prix, ville Ducati få et klarere reglement. Avstanden mellom førerplassens slutt og stussens øverste del må være maks 150 millimeter, med unntakt for monterte videokamera. Hvem vil vel gå glipp av Rossi som retter på underbuksa før start?
Hva synes du om de skjerpede reglene?