Moto Guzzis nye Stelvio adventuresykkel er klar for debut på EICMA-messen i Milano.
Siden lanseringen av Moto Guzzi V100 Mandello har det vært mer eller mindre oplagt at det måtte komme en adventuresykkel med samme motor. Det var på EICMA i fjor da sykkelen først ble offisielt annonsert, på et slags vis, da et eikehjul ble vist på en sokkel med tittelen «Stelvio» under.
Sykkelen er oppkalt etter Stelvio-passet i de italienske alpene, noe som er en indikasjon på touringorientering, til tross for en viss grad offroadpotensiale. Elektronikken har funksjoner som kurve-ABS, traction kontroll, full LED-belysning, cruise kontroll, fem-tommers TFT fargeskjerm og fem tilpassede Ride modes. I tillegg er PFF Rider Assistance Solution tilgjengelig som fabrikkalternativ.
Utgangspunktet for Stelvio er V100 Mandello, som kom i fjor, noe som betyr en 115 hk DOHC 90-graders V-twin motor på 1042 ccm og stålrørs ramme. Tilpasningen til offroad er ikke dominerende – det er asfalt som er hovedområde, noe som indikeres av et 19-tommers framhjul og 17-tommers bakhjul. 46 mm USD gaffel kontrollerer fronten og det er 170 mm fjæringsvei framme og bak. Fjæringen er elektronisk justerbar. Klikk på bildene under for større