Moto Guzzis V7-, V9 og 1400-modeller får snart selskap av en V85-plattform. På Eicma fikk vi se dette gjennom presentasjonen av konseptet V85, en sykkel som skal ta over der nå nedlagte Stelvio skapte en luke. Det handler om en eventyrlig motorsykkel som gir deg mulighet til å fortsette turen også når asfalten tar slutt.
Stilen er retropreget, en hyllest til Moto Guzzis historiske konkurransemodeller fra Paris-Dakar og Baja. Rammen er en lett stålkonstruksjon, og den nye svingarmen i aluminium rommer en ny løsning for kardangdriften.
Bakdemperen er montert direkte i rammen og på høyre side av svingarmen, som gir godt med plass til eksossystemet og god tilgang på demperjusteringer. Fjæringsveien skal være lang og tilpasset både offroad- og hverdagskjøring.
Motoren er nyutviklet og luftkjølt, og den har 90 grader mellom sylinderne. Slagvolumet er 850 kubikk, og effekten skal være moderate 80 hestekrefter.
Den populære V7-modellen fikk en solid oppdatering i fjor. Moto Guzzi er nå inne på den tredje versjonen av moderne V7. I 2018 utvides V7-familien med tre nye versjoner: sportslige Carbon, tøffere Rough, og stødige Milano.
Carbon er den eneste av V7 III som bygges i et begrenset nummerert opplag. Som navnet antyder er karbonfiber godt representert i denne versjonen, blant annet i de korte skjermene og dekslene. Matt svart lakk, røde bremsekalipere og en sal med Alcantara-overtrekk kompletterer den sportslige designen.
Rough skiller seg ut med sine grove dekk og trådeikefelger. Motorsykkelen overtar for nå utgåtte Stornello som merkets scrambler. En spesialsydd sal og aluminiumdeksler er andre spesifikke detaljer på Rough.
Milano er på mange måter identisk med versjonen Special, som vi lærte å kjenne i fjor, men skiller seg markant ut på ett punkt. Milano har nå fått aluminiumhjul, og dette skal gi motorsykkelen et mer moderne design.