Metzeler er en dekkprodusent som kun fokuserer på produksjon av motorsykkeldekk. Fokus og kunnskap ligger hos oss som elsker å kjøre på to hjul og som benytter våre motorsykler daglig. Dessuten følger de med på markedsutviklingen og vet at verdensøkonomien er tøff og i nedgang. Ut fra denne informasjonen valgte Metzeler å fokusere på tre ting ved produksjonen av Sportec M7 RR – sikkerhet, stabilitet og levetid.
Testet både på vanlig landevei og under Isle of Man i 2014
Ved utviklingen av Sportec M7 RR brukte de vanlig landevei. De ville konstruere et dekk som skulle utsettes for alt et slikt kan råke ut for på vanlig vei. Men dekket måtte også tåle ekstreme påkjenninger i dette klimaet, og derfor valgte en å konkurrere på Isle of Man i 2014. De sponset stjernen Guy Martin og utstyrte ham med Sportec M7 RR i de klassene han konkurrerte i, og fikk dermed en optimal vurdering av dekket. Banen er 60 km lang, inneholder over 250 svinger, asfalten er av veldig varierende type, samtidig som det nesten alltid er ulike værforhold på øya. Et parti er tørt, et annet fuktig, og noe midt imellom. Dessuten er en konkurranse på seks runder, som gir 240 km, eller cirka to timer med ekstreme påkjenninger. Ideelt for en dekkprodusent som vil se hvordan produktene fungerer i virkeligheten.
Dual compound
Sportec M7 RR bygges med dual compound. På bakdekket sitter en mykere blanding på sidene, og en hardere i midten. Dette gir bedre slitestyrke og grep. Framdekket benytter imidlertid bare en gummiblanding.
Testingen av Metzeler Sportec M7 RR begynte på landeveien. Nå var imidlertid ikke været som det pleier å være i Spania denne gangen.
Istedenfor varme og sol var det skikkelig vind og regn, og dette resulterte i at det ikke ble anledning til å teste det helt nye Racetec RR på banen – som også var tanken – så det får vi komme tilbake til ved en annen anledning.
Motorsyklene vi hadde til disposisjon ved testen, var BMW S1000RR og S1000R. Supersportsykler og muskelmaskiner; segmentet som Sportec M7 RR retter seg inn mot.
Svært bra følelse og grep på vei og bane
Landeveiskjøringen besto av varierende underlag og hastighet, men mer eller mindre med regn og våt veibane hele tiden. Inntrykkene fra kjøringen på landeveien er positive. Følelsen og grepet i dekkene er svært bra. Allerede fra start med kalde dekk har en bra grep og god tillit, og dekkene formidler kontakten med veibanen.
På Almeria Racetrack fikk vi mulighet til å prøve egenskapene til dekket i høyt tempo på banen. I regn. Og selv under disse omstendighetene med høyt tempo på en racingbane med hard akselerasjon og skikkelig nedlegg er grepet svært bra, og ikke en eneste gang fikk en følelsen av at det ville slippe og sette føreren i en pinlig situasjon. Et dekk med god følelse og feedback. Dekket leveres i de vanlige størrelsene for dagens sportssykler, og prisen starter på 1835 kroner foran og 2 295 kroner bak.
Metzeler Sportec M7 RR er uten tvil et dekk jeg anbefaler.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 4 2015
Tekst Christer Miinin Foto Metzeler