Ved å ta i bruk Interact-teknologien har Metzeler lykkes med trolldommen. Selv om gummiblandingen for dekket er den samme over alt, har man klart å skape ulike kvaliteter på ulike steder.
– Andre produsenter opererer med ulike gummiblandinger for ulike steder på dekket. Men dette skaper altfor tydelige grenser mellom hvilke blandinger som anvendes ved ulike nedleggsvinkler, forklarer Peter Kroneman.
– Vår filosofi er å skape så myk overgang som mulig ved nedleggene.
Det er ikke bare Interact som er nytt. Også gummiblandingen og mønster er nytt. Alt for å oppnå tre hovedmål: Bedre grep og raskere oppvarming. Lengre levetid. Bedre egenskaper for å takle flere typer sykler.
Etter en hel dags kjøring på Valencia-banen kan vi konstatere at Metzeler har skapt et suverent dekk. Vi har kjørt med standardinnstilte dempere og dekket gir mye bra informasjon til føreren om hva som skjer. Grepet er outstanding. Når det gjelder levetid kan vi naturligvis ikke si så mye, det får komme senere, etter sommeren banedager.
I Bike nummer 5 har vi kjørt fjorårets mest aktuelle banekjøringsdekk. Der savnes både Metzler Racetec Interact og nye Michelin Power One, ettersom disse ble presentert i år. Men i Bike nummer 7 kan du lese om nye Racetec og andre dekknyheter.