For Jorge Lorenzo er en syvendeplass intet annet enn en katastrofe. Og hadde det ikke vært for Rossi/Bradl-utkjøringer, så ville vi pratet om niende.
Fra 2 til 9
Lorenzo lå lenge i tetkampen, før han måtte se seg passert av de fleste toppførerne:
"Bakdekket var ikke bra! Det var det som var problemet. … I inngangene til svingene føltes det som om jeg kjørte på is, og bakhjulet stod. Midt i svingen hadde jeg ikke grep i det hele tatt, det bare spant og spant."
"Hver eneste sving var et mareritt og jeg var hele tiden sikker på at jeg kom til å krasje. I fjor vant jeg løpet på vått med 10 sekunder, og sykkelen er mer eller mindre den samme. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at det var dekket som lagde problemene."
"Å neida!"
Bridgestone, som leverer dekkene, blånekter. Utviklingssjef Shinji Aoki utdyper:
"Det ble jo klart utover i løpet at Jorge hadde problemer, da han ikke holdt samme fart som ledergruppen. Umiddelbart etter løpet hadde han en debrief med dekkingeniøren, hvor han fortalte om dårlig grep bak."
"Som vanlig i slike situasjoner, sjekket dekkingeniøren dekket nøye. Og han fant at dekket var helt brukbart."
"I tillegg", fortsetter Aoki, "så undersøkte jeg dekket personlig og diskuterte saken med Yamaha-mekanikerne. Vi ble alle enige om at det dårlige festet bak ikke hadde noe med dekket å gjøre."
Valentino Rossi måtte også inn for å bytte bakdekk under kvalifiseringen før løpet, da han mente det virket som en feilvare.
Er enhetsdekk egentlig veien?