Det høres fryktelig enkelt ut, men faktum er at både Aprilia og Moto Guzzi har slitt voldsomt i Norge de siste årene. Spesielt deletilgangen har av flere blitt omtalt som elendig. Det vil Loxkel gjøre noe med.
Det var en glødende markedssjef Olaf Olstad som fortalte presse og forhandlere om satsningen på Gardermoen i dag.
– De som kjøper Aprilia og Moto Guzzi er lidenskapelige entusiaster og da kreves det at vi er det samme. Derfor krever vi at forhandlerne må forplikte seg til obligatoriske salgskurs, at verkstedene er autoriserte og ikke minst at de deltar på alle servicekurs.
Positiv stemning
Kunder som tidligere har måtte parkere sine sykler midt i sesongen på grunn av manglende deler skal få merke forskjellen. Det var gjennomgangsmelodien på Clarion Hotel Oslo Airport. Ja, i tillegg til en pur positivisme på vegne av de to tradisjonsrike merkene.
Likevel er målene og spådommene foreløpig forsiktige.
– Aprilia og Moto Guzzi er ikke enkle merker. Det kreves et stort hjerte og hard jobb for å selge merkene, de selger seg ikke selv, sa Markus Pfisterer fra Piaggio Group.
Det er salgstallene for 2008 et bevis på. Uten en velfungerende importør dalte salget for Aprilia med 22 prosent, mens Moto Guzzi stupte med hele 70 prosent.
Likevel har Loxkel tro på at fremtiden ser annerledes ut.
– Vi starter forsiktig og sikter mot en markedandel på 3 prosent for Aprilia og 1,5 prosent for Moto Guzzi. Dette skal vi snu. Det er ingen grunn til at Aprilia og Moto Guzzi ikke skal klare snu dette, sa administrende direktør Per Anton Vinje.
Hva tror du? Kan Aprilia og Moto Guzzi slå an hos det norske folket?