LEKS Motor Oslo, etablerer MC og ATV/UTV butikk på Rud i Bærum

Erlend Lønnum, påtroppende daglig leder i LEKS Motor OSLO AS.

Erlend Lønnum etablerer butikk og henter Torbjørn Kaarud tilbake til MC bransjen. Målet er at butikken åpner i løpet av første halvår i Olav Ingstadsvei 1 der som Auto Bærum nå holder til. I bygget ved siden av ligger Honda- og Guzzi-forhandler Motorcenteret.

Pressemelding (redigert):
Fredag 26. januar 2024 – Nå får Oslo, Bærum og Asker en ny MC, ATV/UTV og vannscooter butikk- og kompetansesenter. Det er klart etter at Erlend Lønnum (24) har bestemt seg for å starte egen virksomhet i Oslo vest. LEKS Motor Oslo AS får beliggenhet sentralt i bilbyen på Rud i Bærum. Nedslagsfeltet blir Oslo, Bærum og Asker samt hele InterCity-området.

Planen er å over tid å tilby kundene de fleste merker, både av kjøretøygrupper og utstyr og være gode på samarbeid med andre butikker og aktører i og rundt bransjen. Først ut er KTM og BRP med sine kjøretøy. Målet er at butikken åpner i løpet av første halvår 2024.

Gamle travere og ungt engasjement
Satsingen betyr også at en av bransjens gamle travere Torbjørn Kaarud (69), som i en årrekke jobbet i Kellox, Norges ledende motorsykkelimportør, og var sekretær for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, er tilbake med sitt engasjement for motorsykkel- og ATV/UTV bransjen. Hovedfokuset hans vil fortsatt være bolig, hytte og eiendomsutvikling. Hans konkurrent fra -90 og 2000-tallet Kjell Ramleth (73) er også tilbake i bransjen gjennom etableringen av LEKS Motor Oslo AS.

-Strategien til LEKS Motor Oslo bygger på at totalmarkedet for motorsykkel, ATV/UTV, vannscooter, snøscooter kan bli betydelig større i Norge. Får vi totalmarkedet til å vokse vil alle merker og forhandlere tjene på dette, sier Erlend Lønnum som blir daglig leder for LEKS Motor AS. Også vi som ny forhandler i Oslo-området vil tjene på det. For å få til ønsket markedsvekst må en aktør ta et langt større grep om markedet, med fokus på kompetanseutvikling, støtte opp om arbeidet med å nå målene i nullvisjon, fokus på service, verksted, ungdom/rekruttering, den eldre målgruppen av nye MC-førere og ikke minst kvinner.

Ønsker kontakt med flere merker
-Vi starter ut med KTM og BRP, men har mål å etablere et MC-senter hvor kundene kan få mulighet å se et rikt utvalg av produkter. Begge disse har ønsket å få en god butikk for å tilby sine produkter i Oslo vest, sier Erlend Lønnum. Nå håper vi andre merkeaktører og utstyrsleverandører tar kontakt med oss så vi kan komme i dialog om å finne måter å samarbeide på. LEKS Motor Oslo vil også fremover utvikle et godt digitalt tilbud, inkludert nettbutikk, knyttet til merkevaren og domene LEKS.no og LEKSmotor.no.

Det er også veldig hyggelig at vi nå blir kontaktet av mekanikere og selgere som kan våre produktgrupper, med spørsmål om å få jobb hos oss. Vi skal satse på å skape et godt, spennende og engasjerende arbeidsmiljø. Interessen for å jobbe hos oss lover godt, sier Erlend Lønnum.

KTM satser i regionen
-Vi gleder oss til å få en forhandler også i denne delen av Oslo hvor vi tror det er et betydelig vekst potensial for KTM, sier Anders Erik Sarbäcken, daglig leder for KTM i Skandinavia. I Norge er dette den regionen det selges mest motorsykler i og hvor vi kan forvente betydelig vekst i årene fremover, med økt urbanisering og innflytting rundt Oslo. Videre ser vi en stadig voksende befolkning av unge-eldre og kvinner som ønsker å kjøpe seg motorsykkel, hvor de fleste av disse bosetter seg i by-sentrale strøk rundt Oslo. Å kunne tilby våre kunder god service via aktive og gode forhandlere er en viktig suksessfaktor for KTM, avslutter Sarbäcken.

Torbjørn Kaarud er tilbake i MC bransjen som styreleder i LEKS Motor AS.

Look to Sweden
I Sverige har vi sett at dette er en trend med blant annet suksessen Bike Trollhättan AB, ikke mange timene fra norskegrensen på E6 nord for Göteborg og Probike med ulike avdelinger i Sverige.

-På mellomlang og lang sikt er det et mål å skape et slikt senter i Oslo, sier Torbjørn Kaarud. Han har i de siste 10 årene jobbet med hytteutvikling i Norge og solgte for noen år siden selskapet til private equity fondet Altor. Hovedfokus fremover er å utvikle hans nye hytteutviklingsselskap MTM Gruppen med hytteprosjekter blant annet i Rauland i Telemark og i Norefjell i Buskerud.

Men jeg har lenge hatt lyst å bruke litt av min tid på det som virkelig er gøy, og det er det jo med motorsykkel og de tilhørende kjøretøygruppene vi skal satse på, sier Torbjørn Kaarud. Han blir styreleder i selskapet. Det vil også bidra til at jeg får ta del i et miljø med mange dyktige unge mennesker, noe jeg gleder meg til. Så tror jeg at kundeservice og god butikkdrift fortsatt blir sentral i mange mange år, selv om vi lever i en stadig mer digital verden.

Ungdom og erfaring
En annen av mc-Norges store legender Kjell Ramleth, som var helt sentral i å vokse motorsykkelmarkedet i 1970, 1980, 1990 og 2000 tallet, vil være med i vår rådgiver gruppe, «advisery board», i LEKS Motor Oslo.

-Yamaha og mc-markedet i Norge har utrolig mye å takke Kjell Ramleth (73) for, sier Erlend Lønnum. Jeg er vokst opp med han og han var den første jeg ringte når jeg nå i forbindelse med nyttår bestemte meg for å etablere mitt eget selskap. På -70, -80, -90 og 2000 tallet fantes det nesten ikke en kjendis som ikke kjørte motorsykkel med Kjell Ramleth i kulissene. De var den tids forbilder og langt forut for sin tid. Han forsto viktigheten av å ha influencere som gode støttespillere.

Her har vi mye å lære av nestorer som Ramleth, sier Erlend Lønnum.

Torbjørn Kaarud (foran) og Kjell Ramleth er to av traverne i norsk MC-bransje. Her en tegning fra et MC-blad i 1996 da de kjempet om markedsandeler som markedssjefer for henholdsvis Honda og Yamaha MC i Norge.

Fokus på kunden
-Vårt mål er å legge til rette for det som skal bli en av landets mest kundevennlige butikk. Vi vil sikkert ikke bli de billigste, men vi vil bli best på service. Fokus på service, delt lidenskap med kundene, tilgjengelighet og åpningstider vil være vårt viktigste konkurransefortrinn, sier Erlend Lønnum. Videre vil vi aktivt støtte opp om nullvisjon enstemmig vedtatt av Stortinget. Både med hensyn til å få ned antall ulykker, drive holdningsskapende arbeid og bidra til å skape positivt engasjement rundt den kommende elektrifiseringen av MC, ATV/UTV, snøscooter og vannscooter segmentet.

Fantastisk læretid hos MC Oslo
-Jeg har hatt 4,5 flotte år på MC Oslo og lært mye. Her har jeg hatt mange kunder og solgt hele 950 motorsykler til kunder i disse årene, sier Erlend Lønnum. Men nå er jeg 24 år så jeg tenkte det var på tide å satse på å etablere min egen virksomhet. I tillegg til Erlend Lønnum og Torbjørn Kaarud blir Bjørn Richard Johansen styremedlem og medeier i selskapet.

Elsker butikkdrift, salg og rådgivning
-Butikkdrift har alltid engasjert meg siden jeg som 14-åring startet som ekstrahjelp i fruktavdelingen på dagligvarebutikken Gunnars Marked på Borgestad i Skien, sier Bjørn Richard Johansen. I voksen alder har jeg også vært kommunikasjonsdirektør i Hakon Gruppen (nå Coop) med 1.200 butikker og 12.000 ansatte. Videre har jeg sittet i ledelsen av Statoil Detaljhandel Scandinavia (nå Circle K) som er den ledende bensinstasjonskjeden i Norge, Sverige og Danmark. Så har jeg selvsagt vært rådgiver for mange butikk- og detaljhandelskjeder innen ulike varekategorier gjennom de siste 35 år.

Bjørn Richard Johansen er en av de store motorsykkel, ATV/UTV, vannscooter og snøscooter entusiastene i Norge.

Hubriding.no
Bjørn Richard Johansen er også styremedlem i Straand Hotel med fokus på å gi alle med motorsykkel gode opplevelser. Videre er han sentral rådgiver for motorsykkel, ATV/UTV og snøscooter bransjen for å bidra til god politikkutvikling for hele kjøretøygruppene i Norge. Johansen har blant annet vært gründer av First House og sentral i etableringen av Conceptor Bolig AS, med 2.200 leiligheter under utvikling i Intercity området. I dag er han kommersiell direktør i Geelmuyden Kiese og rådgiver for styret i Paritee med 350 ansatte rådgiver i Norge, Sverige, Danmark, England og USA.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser