SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
I det høyre hjørnet av bokseringen finner vi KTM 690 Duke R, 149,5 kilo. Østerrikeren er ny i år. Den er i stor grad basert på KTM 690 Track, som benyttes i European Junior Cup – rekrutteringsklassen som kjøres sammen med World Superbike.
I det venstre hjørnet står Triumph Street Triple R, 183 kilo. Briten er mer supersport-inspirert med en rekketreer på 675 kubikk. Dette er andre generasjons Street Triple R, ny av året. De doble lyddemperne bak er ersattet av én enkel under motoren, og rammen er helt ny.
Duke er eldst av de to. I 1993 viste KTM det første konseptet for allmennheten. En enduro med gatedekk, 17-tommers felger og stor bremseskive foran. Det som begynte som en gatetilpasset motard har med årene blitt et snillere konsept som har tatt noen steg bort fra røttene. Modellen er nå inne i sin fjerde generasjon, og har spredt seg ut over kubikkskalaen.
Street Triple har ikke samme historikk; den ble lansert i slutten av 2007. Modellen ble basert på den renommerte Daytona 675, og benyttet en lignende tresylindret motor. Triumph gjorde alt riktig fra begynnelsen av, og modellen ble raskt en storselger.
Største forskjell på 690 Duke R er justerbare WP-dempere
690 Duke R koster 132 900 kroner,16 000 kroner mer enn vanlige Duke. KTM hevder at førerposisjonen er den samme som på konkurransemaskinen 690 Track. Til forskjell fra vanlige 690 Duke sitter styret lavere, og fothvilerne er flyttet bakover og oppover. Motorvernbøylene og Powerparts-salen er som på Track. Den nye Akrapovic-lyddemperen har økt motoreffekten med to hestekrefter. Bremsekaliperen foran er fortsatt fra Brembo, men veier nå seks prosent mindre, og manøvreres via en ny bremsepumpe.
Den største forskjellen er de justerbare demperne fra WP. Bak sitter en fullt justerbar enkeldemper med ekstern gassbeholder. Foran finner vi en opp/ned-gaffel som måler 43 millimeter. Returdempingen ivaretas av høyre gaffelbein, og kompresjonen av det venstre. Fjæringsveien er økt med 15 millimeter, og salhøyden med 30 millimeter.
Nye Street Triple har fått real fettsuging
Street Triple R koster 156 990 kroner, 8000 kroner mer enn modellen uten R. På nye Street Triple har man foretatt en real fettsuging, og modellen veier nå seks kilo mindre enn den forrige generasjonen. Dette er først og fremst skjedd via bytte av eksossystem og felger, samt en oppdatering av bakramme og svingarm.
R-modellen har justerbar opp/ned-forgaffel fra KYB med fem millimeter lengre fjæringsvei enn vanlige Street Triple. Bak sitter enkeldempere fra KYB med ti millimeter lenger fjæringsvei.
Salhøyden er økt med 20 millimeter, og forspranget er 1,6 millimeter kortere.
Bakbremsen er den samme, men forbremsen er oppgradert fra tostemplet til firestemplet kaliper, og den har fått ny bremsepumpe fra Nissin. Instrumenteringen har fått laptimer og girindikator.