KTM og Ducati er kanskje ikke de nærmeste rivalene innen racing. Begge har konkurrert i MotoGP de senere årene, men det er et godt stykke igjen før det italienske fabrikkteamet trenger å frykte konkurrenten. Etter at KTM satte rekord i bakkeløpet Pikes Peak i fjor med 1290 Super Duke R, har imidlertid Ducati til hensikt å vinne i år med nye Multistrada 1260.
Når det gjelder gatesykler, nærmer vi oss en litt hetere kniving mellom det italienske og østerrikske merket. I dag forteller nemlig KTM at de har utviklet et system for en adaptiv cruise control og blind spot-detection, som de har montert på en 1290 Super Adventure S.
De understreker at den adaptive cruise controlen ikke er noen autobrems, og at den er designet for å fungere over en spesifikk hastighet. Cruise controlen kjenner igjen kjøretøy fra motorsykkelstørrelse og oppover. Den holder så en avstand på to sekunder ved å kontrollere gassen, og – om det trengs – med forbremsen. KTM mener at når teknologien er finslipt, skal føreren selv kunne velge avstand, og systemet skal reagere raskere enn noen fører om nødvendig.
Blind spot-detektoren som KTM utvikler, benytter en kortdistanse-radar for å advare føreren mot påkjørsel bakfra. Advarselen kommer opp i motorsykkelens TFT-instrumentering, men også i speilene, gjennom små LED-lys.
KTM håper å kunne tilby disse systemene i en produksjonsklar teknologipakke allerede til 2021. Teknologien bak systemet utgjør også grunnlaget for flere andre førerhjelpemidler som KTM skal ha under utvikling.