Vi har hørt ryktet hundrevis av ganger, og det fikk ekstra fart i sommer, da Enoeckl kjørte en prototype blant annet under prologen ved Romaniacs. Ifølge spanske Enduropro skal nå totaktere med innsprøytning være klare til introduksjon foran modellåret 2018, som presenteres i mai/juni 2017.
Det som taler for en endring er Euro 4, som kommer i 2017 og vil påvirke alle totaktere, da disse får stadig større vansker med å klare utslippskravene. Etter Euro 4 kommer (av naturlige grunner) Euro 5, som er planlagt til 2020, og da blir det enda tøffere krav.
Ifølge Enduropro (hvis jeg forstår spansken rett) kommer en ny motor for 250/300 EXC til å presenteres allerede i mai i år for 2017, sammen med ny ramme og fjæring, for så å få innsprøytning i 2018. Den vesle 125-kubikkeren (EXC og TE) vil imidlertid gå ut av sortimentet i gateregistrert form allerede i 2017, siden salget er så beskjedent at det ikke er lønnsomt å typegodkjenne den for Euro 4. Enduropro påstår noe vagt at opplysningene stammer fra «kilder innen KTM».
Men for å presisere enda en gang: Dette er bare rykter. Alt som står på internett er de facto ikke sant. Jeg vil imidlertid gå foran med et godt eksempel ved å i hvert fall gjøre det klart for alle at det er løse rykter du leser, ikke en offisiell pressemelding fra Mattighofen. Derfor er dette også en blogg der man kan tillate seg å komme med litt ekstra.
Jeg elsker totaktere, men tror likevel det blir en fortsettelse med 350 firetakt en stund til for min egen del. At det kommer en ny 350 EXC-F til 2017, har ikke spesielt høye odds etter lanseringen av SX-F i år.
Frem til det har jeg imidlertid bestemt meg for å få skikk på min gamle Sixdays. Men kommer det en ny totakter, må man selvfølgelig prøvekjøre …
Mer om KTM 2017 kommer nærmere sommeren, både her og på https://www.facebook.com/endurobloggen.