Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Super Duke er et lysende eksempel på en motorsykkel som symboliserer produsentens profil på to hjul. KTMs modellprogram har alltid hatt en klar slagside mot konkurranseorienterte motorsykler, og det merket man tydelig da de lanserte sin første landeveistilpassede modell foran 2005-sesongen: KTM Super Duke.
Synspunktene på modellen har vært temmelig like gjennom årene uansett hvem som har sittet bak styret: Heftig. Rå. Intensiv. Fantastisk. Ukomfortabel. Ekstrem.
En intens opplevelse.
Det er en intens opplevelse å kjøre Super Duke – stivt, tøft og ekstremt. Altså ganske ukomfortabelt, og det skal man ha klart for seg hvis man overveier å kjøpe en. Super Duke er ikke en motorsykkel som får deg til å fordype deg i egne tanker, men en som holder samtlige sanser i beredskap.
Umiddelbar respons på alle områder.
Fordelen med den nesten overfølsomme atferden er at Super Duke lyder dine minste vink. Uansett om du svinger eller beveger gasshåndtaket en millimeter, føler du umiddelbart at motorsykkelen reagerer. Førere som kjører den kåpeløse sykkelen fra Mattighofen har notert imponerende rundetider på europeiske racingbaner.
Perfekt tilpasset V-twin.
Med den første årsmodellen (2005) gjorde vi 0–400 meter på 11,5 sekunder, og vi målte 236 km/t i reell toppfart. Fulltanket veide den 198 kilo, og det beviste at den oppgitte tørrvekten på 179 kilo nok var korrekt. V-twinmotoren på 999 kubikk er perfekt tilpasset modellen, og har både et kraftfullt mellomregister og skikkelig trøkk i den øverste enden av skalaen.
Flere viktige oppdateringer foran 2007.
Foran 2007-sesongen fikk Super Duke flere viktige oppdateringer. Bensintanken vokste fra 15,5 til 19 liter, og instrumenteringen kvittet seg med det litt hjemmebygde utseendet og viste mer informasjon. Styrevinkelen ble også litt hvassere, og Super Duke fikk radialmonterte bremsekalipere fra Brembo (dog ikke av monoblocktypen) med fire klosser for hver bremseskive. En svært kjærkommen forandring var oppgraderingen av bensininnsprøytningen, som gjorde det mulig for føreren å foreta finjusteringer med høyre hånd uten rykk. Både gaffelen og bakre støtdemper fikk hardere fjæring, og lyktekåpen og tanken fikk ny fasong.
I 2007 kom også Super Duke i en R-versjon med oransjelakkert ramme, svarte bremsekalipere, enkelsal, brattere gaffelvinkel samt en ny og fullstendig justerbar forgaffel. Prisen på R-versjonen var bare 5 000 kroner høyere enn for vanlige Super Duke.
Samme motor i Super Duke og R-versjonen fra 2010.
Fra og med 2010 deler Super Duke og R-versjonen samme motor med forstørrede spjeldhus, større ventiler og lyddemperinnsats fra Akrapovic. KTM oppgir 12 nye hestekrefter, og målingene våre viser 122 hestekrefter på bakhjulet og hele 246 km/t i toppfart. R-versjonen veier 203 kilo fulltanket.
Power Parts kaller KTM tilbehøret sitt, og katalogen er tykk og fristende. Til Super Duke får man blant annet slureclutch, gelésal, karbonfiberdeler, kit for omvendt giring, og oransjefarget aluminiumsdrev.
En favoritt hvis ytelsen står i høysetet.
Hvis hjertet ditt banker for kompromissløse motorsykler med mye bedre ytelse enn komfort, kommer du definitivt til å elske KTM Super Duke. Du vil tåle å få fartsvinden midt i brystet og stanse hver tiende mil for å få tilbake følelsen i baken og fingrene.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 7 2012.
Tekst: Tobias Bovin