KTM stopper produksjonen til slutten av juli

KTM sliter fremdeles med virkningene av de økonomiske problemene

Det anerkjente østerrikske bladet 1000PS melder at KTM, etter et kort glimt av håp, må stoppe motorsykkelproduksjonen sin igjen. Fabrikken stenges igjen fra mandag 28. april – bare seks uker etter at produksjonen ble gjenopptatt. Årsaken til dette er vedvarende flaskehalser i forsyningen og konsekvensene av konkursbeskyttelsen ved årsskiftet.
De ansatte mottok nyheten torsdag morgen via videomelding fra administrerende direktør Gottfried Neumeister: På grunn av alvorlige problemer i forsyningskjeden er det umulig å fortsette produksjonen som planlagt. Lagrene var bare tilstrekkelige til rundt 4200 motorsykler, og nå er det mangel på viktige komponenter. Produksjonen i Mattighofen vil derfor bli stanset frem til 27. juli.
Som en del av en restruktureringsprosess etter den overraskende insolvensen på slutten av året, klarte ikke KTM å legge inn nye materialbestillinger på tre måneder. Leverandørene viste, naturlig nok, en viss skepsis, og noen stoppet produksjonen for KTM helt inntil videre. I tillegg gikk enkelte underleverandører konkurs som følge av KTMs økonomiske misère.

For å unngå permitteringer tar KTM drastiske tiltak: Fra 1. mai til 31. juli gjelder en ny arbeidsavtale som gir en 30-timers arbeidsuke for rundt 3000 ansatte i Østerrike. Lønnene vil bli justert deretter.
I fremtiden vil de ansatte jobbe fra mandag til torsdag i en firedagersmodell. Fagarbeidere blir værende hjemme, men fortsetter å motta lønn for de avtalte 30 timene.
Neumeister understreker: «Det viktigste i alle avgjørelser er KTMs vellykkede fremtid og den langsiktige sikkerheten for arbeidsplasser.»
Til tross for den nåværende krisen ser KTM fremover med optimisme. Fra 27. juli 2025 skal produksjonen i Mattighofen etter planen starte opp igjen med full kapasitet – på alle fire linjene med drift i ett skift. Dette krever imidlertid at et finansieringsgap på 600 millioner euro tettes (7,2 milliarder NOK), noe KTMs morselskap Pierer Mobility må tette i løpet av de neste fire ukene.
De ansvarlige er fast bestemt på å skaffe de nødvendige midlene. Så snart de kritiske delene ankommer – noen har leveringstid på over 20 uker – har KTM til hensikt å sette i full drift og dermed ta igjen det tapte

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser