Det anerkjente østerrikske bladet 1000PS melder at KTM, etter et kort glimt av håp, må stoppe motorsykkelproduksjonen sin igjen. Fabrikken stenges igjen fra mandag 28. april – bare seks uker etter at produksjonen ble gjenopptatt. Årsaken til dette er vedvarende flaskehalser i forsyningen og konsekvensene av konkursbeskyttelsen ved årsskiftet.
De ansatte mottok nyheten torsdag morgen via videomelding fra administrerende direktør Gottfried Neumeister: På grunn av alvorlige problemer i forsyningskjeden er det umulig å fortsette produksjonen som planlagt. Lagrene var bare tilstrekkelige til rundt 4200 motorsykler, og nå er det mangel på viktige komponenter. Produksjonen i Mattighofen vil derfor bli stanset frem til 27. juli.
Som en del av en restruktureringsprosess etter den overraskende insolvensen på slutten av året, klarte ikke KTM å legge inn nye materialbestillinger på tre måneder. Leverandørene viste, naturlig nok, en viss skepsis, og noen stoppet produksjonen for KTM helt inntil videre. I tillegg gikk enkelte underleverandører konkurs som følge av KTMs økonomiske misère.
For å unngå permitteringer tar KTM drastiske tiltak: Fra 1. mai til 31. juli gjelder en ny arbeidsavtale som gir en 30-timers arbeidsuke for rundt 3000 ansatte i Østerrike. Lønnene vil bli justert deretter.
I fremtiden vil de ansatte jobbe fra mandag til torsdag i en firedagersmodell. Fagarbeidere blir værende hjemme, men fortsetter å motta lønn for de avtalte 30 timene.
Neumeister understreker: «Det viktigste i alle avgjørelser er KTMs vellykkede fremtid og den langsiktige sikkerheten for arbeidsplasser.»
Til tross for den nåværende krisen ser KTM fremover med optimisme. Fra 27. juli 2025 skal produksjonen i Mattighofen etter planen starte opp igjen med full kapasitet – på alle fire linjene med drift i ett skift. Dette krever imidlertid at et finansieringsgap på 600 millioner euro tettes (7,2 milliarder NOK), noe KTMs morselskap Pierer Mobility må tette i løpet av de neste fire ukene.
De ansvarlige er fast bestemt på å skaffe de nødvendige midlene. Så snart de kritiske delene ankommer – noen har leveringstid på over 20 uker – har KTM til hensikt å sette i full drift og dermed ta igjen det tapte