KTM slår på storetromma med ny 1390 Super Duke R

KTM 1390 Super Duke R – hvis mye er bra, må mer være enda bedre!

Neste år feirer KTM Duke 30 år og det markeres med tre nye Duke-modeller, 390, 990 og sist men ikke minst, mektige KTM 1390 Superduke R.
Det er ganske rå greier: 1350 ccm, 190 hester ved 10.000 o/min, 145 Nm ved 8.000 o/min og et nytt, mer aggressivt utseende.
For 2024 har THE BEAST fått en oppdatering der en helt ny LED-hovedlykt dominerer utseendet, sammen med nye tankspoilere og vinger. Luftinntak og luftboks er nye, det samme er tanken som å rommer 17,5 liter, en økning på 1,5 liter. Dette øker rekkevidden til ca. 300 km og har også en viktig ergonomisk funksjon. I jakten på gram har hvert plastpanel blitt beregnet for optimal tykkelse og minimert der det er mulig.

Den oppdaterte motoren har nå en boring på 110 millimeter (+2 millimeter) noe som gir et slagvolum på 1350 kubikk. Ny kamaksel med variabel ventilteknologi er første gang på en KTM! Throttlehusene er fire millimeter større, nå hele 60 millimeter! Dette gir mer kraft og dreiemoment i hele turtallsområdet og muliggjør en mer differensiert mapping for å møte de nyeste EURO 5+ utslippsstandardene. Giringen er endelig senket i femte og sjette gir for jevnere og mer anvendelig akselerasjon. Til tross for økt kraft, er intervallene for ventilsjekk økt til hele 60.000 km!

For å få kraften ned i bakken brukes nye MICHELIN Power GP-dekk med dual-compound-teknologi, samt en ny WP APEX støtdemper som er fullt justerbar, med separat høy- og lavhastighetsjusteringer for kompresjonsdemping, returdemping og verktøyløs justering av forspenningen. Framme styres fjæringen av en ny 48 millimeter WP APEX Open Cartridge-gaffel med returdemping i det ene benet og kompresjonsdemping i det andre.

På KTM 1390 SUPER DUKE R EVO er fjæringen siste generasjon WP Semi-Active Technology (SAT) med elektronisk styrte magnetventiler for variabel demping, noe som gir et bredt spekter av justeringsmuligheter – fra maksimal komfort på vei til maksimal stabilitet under banekjøring. Her tilpasser SCU (Suspension Control Unit) fjæringsbevegelsene via magnetventiler i real time. Fjæringen leser veibanen og førerens kjørestil for å tilpasse dempingen til det.
Vi er allerede invitert til å prøvekjøre alle 2024 Duke-modeller på den historiske Almeria-banen.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser