KTM kommer også med automatgirkasse

KTMs nye automatsjalting baserer seg på sentrifugalkraft

Nå presenterer flere motorsykkelprodusenter nye automatiserte manuelle girkasser. Den siste som har sluttet seg til gruppen er KTM, som legger vekt på det sportslige og raffinerte med sin nye AMT (Automated Manual Transmission) girkasse i alle moduser. Som bevis på dette brukte Johnny Aubert Super Adventure-prototypen utstyrt med en AMT-girkasse i Erzbergrodeo Iron Prologue. AMT gjør clutchhåndtaket overflødig, og clutchen fungerer i stedet ved å bruke sentrifugalkraft.

I motsetning til en standard girkasse er girsekvensen P-N-1–6. P står for parkering og da låses girkassen slik at sykkelen ikke ruller unna utilsiktet. P- og N-stillingene kan velges med kontroller på styret, avhengig av om motoren går eller ikke. Skifte til første gir krever imidlertid at du holder på fotbrems eller bremsehåndtaket samtidig. Girkassen styres av ECU og girkassekontrollenhet. Giring skjer ved hjelp av en elektromekanisk aktuator som roterer girtrommelen. Ifølge KTM skjer skiftet på 50 millisekunder. Føreren kan velge mellom automatisk og manuell girmodus.

Systemet er bredt konfigurerbart og det valgte kjøremoduset påvirker driftsmoduset til girkassen. I manuell modus kan sjåføren gire med kontrollene på styret eller den tradisjonelle girpedalen, noe som skal garantere en sportslig kjørefølelse. AMT-girkassen sies å ha omtrent samme dimensjoner som den konvensjonelle girkassen, og vekten loves også å være noenlunde den samme. KTM har ennå ikke kunngjort hvilke modeller AMT-transmisjonen vil debutere i, men det er grunn til å mistenke at den i det minste vil komme i Super Adventure ettersom prototypen ble kjørt av Johnny Aubert på Erzbergrodeo.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser