SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
KTM har tatt et realt steg forover når det gjelder mellomstore Duke. For å kunne utfordre konkurrentene har de skapt en lite større og mer moden modell med en helt ny tosylindret motor. Men tro mot sitt eget Ready to Race-motto har modellen fortsatt et markant hooligan-DNA.
Motoren kalles LC8c og er en parallelltwin på 799 kubikk med doble overliggende og kjededrevne kamaksler. Toppene har en tennplugg og fire ventiler per sylinder, samt en hydraulisk kamkjedestrammer.
KTM 790 Duke gir 86 Newtonmeter i moment ved 8000 rpm, og 105 hestekrefter like etter i registeret. To balanseaksler holder vibrasjonene i sjakk; den ene sitter foran veivakselen, og den andre i toppen mellom kamakslene.
Stålrammen er en velkjent KTM-detalj, men bakrammen i støpt aluminium er litt annerledes. Den pene, sterke og lette konstruksjonen rommer også luftboksen.
Akkurat som mange av sine søsken får 790 Duke en TFT-skjerm som instrumentering, og denne gir deg tilgang til de fire kjørenivåene Sport, Street, Rain og Track. De tre første nivåene justerer gassrespons og traction controlens påvirkning. Track lar deg justere disse elektroniske hjelpemidlene selv, etter eget ønske.
Akkurat som hos noen av de mindre Duke-søsknene har 790 en Supermoto-modus som tillater deg å låse bakhjulet mens ABS fortsatt er aktivert på forhjulet. En spennende detalj er den dobbeltvirkende quickshifteren som sitter standardmontert på modellen.
KTM 790 Duke
ENGINE TYPE 2-cylinder, 4-stroke, DOHC Parallel twin
DISPLACEMENT 799 cc
BORE / STROKE 799 cc 88 / 65.7 mm
POWER 77 kW (105 hp) @ 9,000 rpm
TORQUE 86 Nm @ 8,000 rpm
COMPRESSION RATIO 1:12.7
STARTER / BATTERY Electric starter
TRANSMISSION 6 gears
FUEL SYSTEM DKK Dell’Orto (throttle body 42 mm)
CONTROL 8 V / DOHC
LUBRICATION Pressure lubrication with 2 oil pumps
ENGINE OIL Motorex, Power Synth SAE 10W-50
PRIMARY DRIVE 39:75
FINAL DRIVE 16:41
COOLING Liquid cooled with water/oil heat exchanger
CLUTCH Cable operated PASC
ENGINE MANAGEMENT/ IGNITION Bosch EMS with RBW
TRACTION CONTROL MTC (3-mode + ‘Track’ mode, disengageable
FRAME CrMo-steel frame with engine as stressed element, powder coated
SUBFRAME Aluminum, powder coated
HANDLEBAR Aluminum, tapered, Ø 28 / 22 mm
FRONT SUSPENSION WP USD Ø 43 mm
REAR SUSPENSION WP shock absorber
SUSPENSION TRAVEL FRONT/ REAR 140 / 150 mm
FRONT BRAKE 2x radially mounted 4 piston caliper, brake disc Ø 300 mm
REAR BRAKE 2 piston caliper, brake disc Ø 240 mm
ABS Bosch 9.1 MP (incl. cornering ABS and supermoto mode, disenengageable)
WHEELS FRONT/ REAR Cast aluminum wheels 3.50 x 17″, 5.50 x 17″
TIRES FRONT/ REAR 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
CHAIN X-Ring 520
SILENCER Full stainless steel
STEERING HEAD ANGLE 66
TRAIL 98 mm
WHEEL BASE 1,475±15 mm
GROUND CLEARANCE 186 mm
SEAT HEIGHT 825 mm
FUEL TANK CAPACITY approx. 14 liters
DRY WEIGHT approx. 169 kg