SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
For noen år siden lanserte KTM sin nye og revolusjonerende 1190 Adventure. Med denne modellen forlot KTM sin posisjon som produsent av mer eller mindre crazy nisjeprodukter, og begynte å flørte med bredere kundegrupper. Men til tross for at 1190 var et massivt skritt forover, kunne hovedkonkurrenten BMW R 1200 GS fortsatt tilby bedre sitte- og vindkomfort, samt hvassere ergonomi, og dette gjorde at en god del mulige kunder likevel valgte å bli hos BMW. Med nye 1290 Super Adventure håper ingeniørene hos KTM å endre dette. Den nye motorsykkelen er nemlig mer komfort- og touringinnrettet enn 1190, og skal la ”the adventure last longer” ifølge KTM.
Suveren komfort, motor og girkasse
Prøvekjøringen begynner med en motorveistrekning der det snart blir klart at den nye kåpeløsningen gir en kraftig forbedret vindbeskyttelse. Dessuten er salen stoppet med et nytt og mer gel-lignende skummateriale enn tidligere, og sittekomforten er perfekt. Motoren er en 160 hestekrefter nedtrimmet versjon av 1,3-litersmaskinen fra SuperDuke R. Den er i prinsippet vibrasjonsfri, har mengder av moment på lavt turtall, og et herlig trøkk på toppen. Kjøreegenskapene er så bra at du i prinsippet kan benytte et hvilket gir som helst når som helst. Girkassen fungerer også perfekt, med distinkte nivåer, mangel på klonk, og at en ikke ufrivillig havner i fri. Med originaldemperen er motorens V-twinbulder helt borte, og du hører kun en mekanisk lyd som kunne stammet fra en hvilken som helst motortype. Selvfølgelig tilbyr KTM en mer åpen tilbehørsdemper, men en eller annen lydkarakter kunne en vel likevel få til også i originalutførsel?
De største nyhetene er chassis og elektronikk
Men det er i chassis og elektroniske støttesystemer en finner de største nyhetene. 1290 Super Adventure er utstyrt med semiaktiv fjæring og en for markedet unik integrasjon av systemer for ABS, traction control, motorstyring og støtdemping. Systemet får sin informasjon fra motor, hjul, akselerometere og nivåsensorer for fjæringen. Visse kritiske sensorer, for eksempel de som gjelder bremsene, er doble. Styringen av de semiaktive demperne skjer via et antall ulike styrealgoritmer. Hovedalgoritmen er av skyhook-typen og jobber med å holde motorsykkelens høydenivå konstant. Dette optimerer komforten, men ikke grepet. Så får du en ”groundhook”-algoritme som vil holde trykket mot bakken konstant og dermed optimerer kjøreegenskapene. Enklere sagt kombineres disse styrealgoritmene i forskjellige proporsjoner i de ulike fjæringsprogrammene Sport, Street og Soft. Dessuten finnes det et Offroad-nivå der fjæringen oppfører seg som en konvensjonell passiv fjæring.
Vi kjører av fra motorveien og følger en smal, svingete asfaltvei som på enkelte steder er temmelig grusete. I salen merker du i prinsippet ingen ting av verken støttesystemer eller semiaktiv fjæring. I komfortnivået er motorsykkelen myk og komfortabel, men dykker samtidig nesten ikke ved innbremsing. I Street og Sport-nivået øker hardheten gradvis, og tillater også litt mer dykking for å øke veigrep og feedback ved hardere kjøring. Uavhengig av fjæringsprogrammet finnes det også fire kjøreprogrammer som styrer motorrespons, traction control, tillatt forhjulsløft, effektuttak med mer. Dette systemet kan selvfølgelig også slås av helt. Alt dette styres enkelt i menyene.
Letthåndterlig, stabil og rask
Til tross for grusen biter Continental Trail Attack-dekkene svært bra, og hjullåsing eller spinn justeres bort så mykt at en som oftest ikke merker at systemene jobber. For KTM har nettopp følelsen av at teknologien aldri skal få stå i veien for kjøregleden hatt høyeste prioritet. Tempoet langs de svingete fjellveiene øker, og snart er det fullt nedlegg i hver sving. 1290 Super Adventure ser kanskje stor ut når du står ved siden av, men vektøkningen sammenlignet med 1190 er til tross for alle komfortforbedringene bare 12 kilo, og den veier nå 250 kilo med full tank. Man overraskes hele tiden over hvor letthåndterlig og rampete motorsykkelen føles. Og hvor fort det går å kjøre med den uten at den begynner å føles det minste ustabil. Kjøreopplevelsen ligner best en 1190 med bedre komfort og enda mer bunndrag, og dette forklares med at hele produktplattformen med motor, chassisgeometri med mer er felles. Med en pris på 227 500 kroner ligger KTM 1290 Super Adventure svært nær BMW R 1200 GS Adventures pris på 218 400 kroner. Men den sistnevnte må imidlertid kittes for flere tusenlapper før den når samme teknologiske nivå.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 4 2015
Tekst: Anders Adolfsson Foto: KTM