Det betyr at det 90-år gamle familiefirmaet opphører. Colbjørnsen & co har nedjustert arbeidstokken sakte men sikkert i løpet av 2006, og per i dag er det kun igjen fem ansatte. Disse fem mister nå jobbene sine
Hva er årsaken til dette?
– Vi har stått ovenfor mange kostbare utfordringer de siste årene. Blant annet har vi blitt tappet økonomisk på grunn av uforholdsmessige store reklamasjonskostnader med spesielt Peugeot mopeder. Peugeot har ikke villet hjelpe forhandlerne i reklamasjonsaker, så Colbjørnsen & co har måtte tatt mye av kostnadene selv. Dette har naturligvis vært voldsomt kostbart for Colbjørnsen & co.
I tillegg har vi vært i ulønnsomme rettssaker, mistet agentur, og også sagt fra oss KTM på grunn av lite lønnsomhet, sier eier og daglig leder Mette Colbjørnsen.
– Hva skjer med Kawasaki i Norge nå?
Det er selvfølgelig opp til Kawasaki Europa å bestemme seg for hvilke planer de har fremover.
Jeg innførte inntaksstopp på Kawasaki i forrige uke, og nå er det deres privilegium å sondere markedet videre. Men vi vil bistå dem med det de måtte ønske. Samarbeidet mellom Kawasaki Europa og oss har nemlig vært veldig positivt.
Destruktiv bransje
Mette Colbjørnsen har vært motorsykkelbransjen siden 1989, og karakteriserer motorsykkelbransjen som utrolig festlig å være i, men veldig utfordrende.
– Jeg oppfatter ikke bransjen som positiv og kreativ, men litt destruktiv. Man er liksom ute etter å ta rotta på hverandre. Jeg synes nok at dette noen ganger har vært vanskelig å forsone seg med. Det har vært veldig gøy, men når det nå er ikke lønnsomt lenger, legger jeg inn årene.
Ridekjeden, som Colbjørnsen startet i 2000, vil leve videre. For disse åtte frittstående butikkene vil det ikke få konsekvenser på kort sikt.