MT10 har vært sjef i MT-klassen helt siden introduksjonen in 2016 og denne nye modellen er basert på R1 og dens 998 rekkefirer – akkurat som forgjengeren. Yamaha har gitt sykkelen en grundig gjennomgang og gjort den til den råeste MT10 hittil – med sine 164 hester er den 6 hester sterkere enn fjorårets modell. Motoren har fått en rekke nye deler, blant annet lettvekt stempler, råder med offset og hardkrom sylinderløp, noe som gir bedret effektivitet. I tillegg er titanrådene byttet ut med tyngre stålråder og det skal gi økt følelse av dreiemoment. EFI er modifisert for mer moment i mellomregisteret og både eksos og innsug er tunet for mer effekt.
Luftboksen har nå 3 innsugstrakter, alle med forskjellig lengde og snitt. Dette skal i følge Yamaha skape et «sensuelt» lydbilde og for at du skal kunne nyte det fullt ut er sykkelen forsynt med «gjeller» på hver side av tanken som dirigerer innsugslyden rett til dine lengtende ører. Eksosanlegget av titan er også tunet for å gi grovere lyd på lavere turtall. Det hele er selvfølgelig Euro5 godkjent – til tross for bass og sensualitet. Fronten, som definitivt skapte delte meninger i fjor, har fått et nytt og iltert utseende, komplett med øyebrynlignende kjørelys over lyktene. Nye karosserideler er også
med å gi fronten et nytt preg. Ny Brembo radial hovedsylinder, mer komfortabelt sete, nye throttlemapping, ny 6 aksers IMU, quickshifter som standard og farge TFT display fra R1 kompletterer oppdateringene.