Mer fokus på frivillig oppfriskningskurs og holdningsskapende arbeid er viktig. Obligatorisk rustløserkurs er ikke løsningen, sier Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Frivillige oppfriskningskurs
– Vi er veldig positive til at det bør gjøres frivillige oppfriskningskurs, sier Per-Anton Vinje, som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Obligatorisk rustløserkurs er vi derimot skeptisk til. Det er begrenset plass på landets baner, og statsforvaltere gjør sitt «beste» for å innskrenke deres åpningstider. I det offentlige systemet er det lange ventetider for de tester som alt i dag kreves.
Bakgrunnen for uttalelsen i dag fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, er dagens NRK Dagsnytt sak om at obligatorisk rustløserkurs bør innføres for rustne mc-førere. Det var Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk som kom med uttalelsen. Han mener det er viktig med mc-kurs for eldre mc førere.
– Vegdirektoratet sammen med alle berørte organisasjoner, derunder dem som i stor skala driver med frivillige førerutvikling, har i lang tid arbeidet med anbefalte opplegg, sier Arve Lønnum som er sekretær i MCF. Vi ser blant annet at vi i år samarbeider nært med MC-dugnaden og Vegdirektoratet om å oppfordre til økt bruk av airbag for motorsyklister.
Arve Lønnum legger til:
– Det er noe MCF har ivret for i mange år. Det største problemet er mangel på baner hvor man kan øve trygt på de vanskelige situasjonene. De banene som er tilgjengelige, er svært kostbare. Investering i og drift av trygge arenaer burde være en del av veibudsjettene.
Flere baner, flere kurs, mer holdningsskapende arbeid
– Det er viktig at det blir lagt til rette for flere baner hvor frivillige aktører med fokus på førerutvikling kan slippe til. MC-folket ønsker å bidra med å legge til rette for trening og førerutvikling, sier Per-Anton Vinje. Det er i praksis allerede lang kø på føreropplæring ved landets kjøreskoler. Vi har nødt til å støtte det sterke frivillige initiativet som skjer i regi av MC-folket, hvor blant andre Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, er en aktiv bidragsyter.
Over 4.000 tar førerutviklingskurs årlig
– Det gjennomføres årlig kurs for mer enn 4.000 kursdeltakere årlig, så her gjøres det mye, sier Arve Lønnum. MCF har systematisk oppfordret til slike kurs i mange år og samhandler med alle store aktører.
Viktig at MC-Dugnaden bidra til flere frivillige kurs
– Vegdirektoratet, sammen med alle aktører i den såkalte MC Dugnaden, jobber aktivt for å følge opp en rekke tiltak for å hjelpe til med å gjøre MC-førere dyktigere. Det gjelder å få tak i og dyrke de enkelte føreres egen motivasjon. Tvang nytter ikke. Her bør vi diskutere hvordan MC-Dugnaden kan ytterligere styrke fokus på å få gjennomført flere frivillige oppfriskningskurs, sier Arve Lønnum. Det er viktig å slutte opp om dette arbeidet, avslutter Lønnum.
Om Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
MCF, Motorsykkelimportørenes Forenings arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no