SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Kawasaki Z750 har vært en melkeku for Kawasaki siden den første modellen kom i 2004, men nå er det nok. Fra 2013 tar som kjent Z800 over og skal forsøke å bevare posisjonen som Europas besteselgende gatekriger i mellomklassen.
Z800 lanseres som både sterkere, med et mer agressivt design og som mer lettkjørt. Holder de ord? Vil den nye modellen kunne hevde seg i den stadig tøffere og "overfylte" klassen?
Ja, det er ingen tvil om at nye Z800 er en bedre og mer komplett sykkel enn forgjengeren Z750, og sågar Z750R. Motoren har økt fra 750 til 806 ccm, noe som også har ført med seg at antallet hester har økt fra 106 til 113. Kawasaki sier at de primært har jaktet på et mer komplett turtallsregister hvor fokuset er tredelt, men også ganske hårete:
– Sterk fra bunn
– Eksplosiv topp
– Jevn kraftleveranse
To dager på den franske og monegaskiske kysten avslører at Kawasaki i alle fall har gjort noen helt riktige grep. Den oppleves som sterkere. Den har eksplosivitet på topp. Kraftleveransen er ekstremt jevn og fin. Dessuten er den lettkjørt.
Alle disse egenskapene er viktige suksesskriterier, men det finnes også andre.
Noen hemmeligheter vil vi foreløpig holde på, så om det er nok til skubbe bort andre utfordrere og ikke bare selge best, men også være best, lar vi foreløpig være usagt. Full prøvekjøring leser du i januarutgaven Bike 2. Test mot konkurrentene kommer senere.