Innstegsklassen i glidernes verden har fått nytt liv. Mens de opprinnelige storselgerne er i tilbakegang, holder nyheter som Harley Street 750 og Yamaha Bolt salget i segmentet oppe. Modeller som disse har gjort custom mer tilgjengelig og lettkjørt, og Kawasaki har nå også begitt seg inn i leken med den nye modellen Vulcan S.I mangt og mye handler det om en helt ny motorsykkel, men enkelte komponenter er hentet fra produsentens bestselger ER-6 – først og fremst motoren. Vi dro til lanseringen i Spania for å få greie på hva Kawasaki har å tilby nybegynneren.
Svært god ergonomi og stabilitet på rolig landevei og i byen
Det er med forhåpninger til komforten jeg i begynnelsen av en lang kjøredag setter meg overskrevs på min Vulcan i dårlig vær. Ergonomien er customaktig med et bredt, gummimontert styre. Lettere vibrasjoner finnes, men ikke så det blir irriterende. Mine 190 centimeter klarte seg bra med standardinstillingene, men trivdes desto bedre med ”extended reach”-kitet. Plusspoeng til Kawasaki for de mange mulighetene til å skreddersy etter størrelsen med ErgoFit. Vulcan S er allerede uvanlig lett å nå ned fra med den smale salen. Flere av mine kortere kollegaer hadde ingen problemer med å sette begge føttene i bakken, men ErgoFit gjør det også lett å få ergonomien akkurat som man vil ha den.
Å gli fremover med Vulcan S i makelig landeveistempo er trivelig, og helt riktig element. Det store 18-tommershjulet foran bidrar sammen med den lange akselavstanden til en svært stabil sykkel. Glidertypisk oppleves Vulcan som litt tungstyrt i krabbefart, men ellers svinger den smidig og lett.
Bakkeklaringen setter ingen begrensninger.
Om roligere landeveier og bymiljøet er hjemmebane, er motorveien klar bortematch. Der er Vulcan S fortsatt kapabel, men ikke spesielt trivelig. Mangelen på vindavvisning begrenser, og innebærer at det er hvor harde nakkemuskler du har som bestemmer tempoet. Siden det er akkurat jeg som har fått dra på denne lanseringen, blir det allerede dårlige været stadig dårligere, og regnet øser ned. Jeg kommer frem til at et rimelig motorveitempo blir rundt 120. Det er til å overleve, men på et slikt nivå ville jeg satt pris på den store vindskjermen fra tilbehørskatalogen.
Omarbeidet parallelltwin gir en lettkjørt personlighet
Parallelltwinnen har på Vulcan blitt omarbeidet med blant annet nytt innsug, justerte kammer og større svinghjul. Dette for en mer lettkjørt personlighet med mer moment tidlig i registeret. Motoren drar fint fra 2 000 rpm og trøkker til direkte. Det finnes godt med krefter, og takket være det brede registeret trenger du sjelden å gire. Kawasaki har valgt kjede foran reim som sekundærdrift for å minimere effekttapet.
Clutchen – som er veldig lettdosert og myk – og sekstrinns girkassen er fint avstemt. Imidlertid lever ikke innsprøytningen opp til resten. På de første tre girene føles gassresponsen litt rykkete ved påslag. Det går an å leve med, men er ikke optimalt for en innstegssykkel.
Bra fjæring på jevnt underlag, komforten får lide på ujevnt
Fjæringen er av det enklere slaget. Forgaffelen er av den konvensjonelle typen uten justeringsmuligheter, og bakre støtdemper har bare justerbar forspenning i sju trinn. Kawasaki har valgt å gå for en hardere innstilling. Det er en stor fordel på jevne, fine landeveier, der Vulcan føles stabil, men blir lett et irritasjonsmoment på mer ujevnt underlag, der komforten får lide.
Innbremsing skjer med en enslig 2-stemplet kaliper foran og en enstemplet kaliper bak. Begge er lettdoserte og byr på tilstrekkelig med bremsekraft, selv om en litt mer kapabel forbrems ikke hadde skadet. Forresten er både clutch- og bremsehendel justerbare, og dette gir flere nybegynnerpoeng!
Burde vært girindikator
Dessverre får Vulcan S trekk i nybegynnerpoengene av en annen grunn – girindikator er ikke standard. Det finnes i tilbehørskatalogen, men den er av det større, eksterne slaget; en integrert ville vært å foretrekke.
Instrumenteringen har likheter med ER-6, og turtelleren har fått stor plass med et digitalt display under. Alt er lettavlest, og brytere og hendler på styret er like enkle som funksjonelle.
De praktiske mulighetene er begrenset. Et veldig lite oppbevaringsrom finnes under førersalen, og du kommer til batteriet via et låst deksel på venstre side. Den 14 liter store tanken gir lang rekkevidde med en teoretisk på over 30 mil.
Mye mer enn en glider
Kawasaki uttaler selv at Vulcan ikke bare er en glider, men mye mer enn som så. Jeg skjønner hva de mener. Det er også en innstegssykkel som er praktisk i byen, og takket være ErgoFit føles den som en målsydd dress. Heavy Industries har gått helt riktig vei med Vulcan S – konkurrentene må passe seg!
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 4 2015
Tekst Jonathan Balsvik Foto Kawasaki