Hjelmen ligger flatt mot tanken, og Frankfurts autobahn er lite trafikkert. Det digitale speedometeret viser 181, snart slår det over til 182, og i neste sekund blinker det 183. Prøvekjøringen av Kawasakis nye Ninja 300 R er ikke engang ti minutter gammel, og vi er åtte journalister som forsøker å posisjonere oss i hverandres slipstream. Kawasaki har tidligere på formiddagen lovet 170 i toppfart, og det må selvsagt testes. For hva kan man egentlig gjøre med en motor på 300 kubikk, lurer alle skandinavene som er vant til store motorer på.
Storebror der det meste er modifisert.
Ninja 300 R erstatter Ninja 250 R, som ble en suksess og overgikk Kawasakis salgsprognoser. Det gjelder dog først og fremst i Sør-Europa. I Norge ble modellen solgt i cirka ti eksemplarer per år. Hos 300-kubikkeren er det meste modifisert. Rammen minner om den forrige (og er fortsatt av stål), men er blitt forsterket for å klare den høyere effekten. Utenpå synes det tydelig at designen har lånt trekk fra større modeller. Lyktene skal minne om ZX-6 R, kåpeglasset om det fra ZX-10 R, og både hjul og luftinntakene i kåpen ligner ZZR 1400. De sistnevnte har også en spesifikk funksjon. Sammen med nytt radiatordeksel skal varmen føres mer effektivt vekk fra motoren og ikke ramme føreren. Det var en ting som flere av 250-kundene klagde over; det ble for varmt når de sto stille på rødt lys i byen. For til tross for Kawasakis PR-snakk om Ninja og racing, er det her modellen kommer til å brukes; i byen og av pendlere.
Motoren, nå med gummioppheng, har med lenger slaglengde vokst til 296 kubikk. Resultatet er mer effekt over hele registeret, og seks ekstra hestekrefter på topp. Clutchen er gjort lettere og har fått slurefunksjon. Dette er unikt for klassen (der Ninja 300 R egentlig bare kommer til å konkurrere med Honda CBR 250 R og KTM Duke 200).
Komfortabel sportssykkel.
Kjørestillingen er i sportsmålestokk veldig komfortabel. Her oppleves Ninjaen mer som Kawasaki ER6, og selv fullvoksne får plass. Foran deg ser du en sentralt plassert turteller. Den er ikke plassert der tilfeldig. Motoren putrer nesten umerkelig mellom beina, som nå har lettere for å nå ned takket være den smalere salen, men den krever turtall. Man kan ikke underslå det faktum at det er en liten motor, og selv om effekten kommer passe lineært, skjer det noe først ved 5 000 rpm, og ved 8 000 våkner den skikkelig. Det høye turtallet gjør dog ikke så mye siden vibrasjonene nesten er blitt tryllet bort med gummioppheng på motoren. Den har også gjort at fothvilerne kan se mer sportslige ut uten gummi. Dessuten er girkassen veldig smidig; nesten for smidig. Følelsen kunne ha vært mer distinkt. Clutchen jobber også lett, og slurefunksjonen er også bra.
Dessverre er bremsehendelen altfor svampete, og må nesten trykkes helt inn for å gi ordentlig effekt. Et bevisst valg, mener Kawasaki, for ikke å skremme bort ferske motorsyklister. Ved prøvekjøringen fantes det bare motorsykler uten ABS på markedet. Med systemet følger det andre klosser som Kawasaki påstår skal være hvassere.
Ninja 300 R svinger lett, mye takket være den knappe gyroeffekten, men den er ikke nervøs verken rett frem eller i svingene. Fjæringen har samme komponenter, og har bare fått en lettere modifisering i forhold til 250 R. Den oppfører seg pent, og er komfortabelt innstilt uten å bunne.
Oppleves som større, sett bort fra effekten.
Kawasaki har designet en fullvoksen motorsykkelmodell i mindre format. Kvaliteten er gjennomgående høy, og Ninja 300 R oppleves som en stor motorsykkel på alle måter, sett bort fra effekten. Til tross for dette blir det nok vanskelig å overbevise det skandinaviske markedet, selv om det er lov å håpe at enkelte av oss tar til fornuft.
Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2012.
Tekst: Marc Malmqvist
Foto: James Wright, Woutmeppel Ink.