Kawasakis populære Ninja 1000SX for 2025 har fått økt slagvolum for 2025 og er nå på 1099 cm3. Modellen har fått nytt navn, Ninja 1100SX, og lanserer også en mer eksklusiv SE-variant som kommer med Brembo-bremser og Öhlins fjæringskomponenter. Utseendemessig ligner begge modellene på forgjengeren Ninja 1000SX, men den største endringennskjuler seg innenfor kåpen. Økt slagvolum fra 1043cm³ til 1099cm³ gir mer dreiemoment over hele turtallsområdet. Girkassen er tilpasset deretter, med høyere utveksling for femte og sjette gir. I tillegg kan Quickshiften nå brukes fra 1500 omdreininger i minuttet.
Kjørekomfort er en av de viktigste egenskapene til en sportstourer, og derfor kommer Ninja 1100SX med en USB-C-kontakt direkte på styret, elektronisk cruisekontroll, forskjellige kjøremoduser, Krengningssensitiv ABS og traction kontroll. Bakbremsen skal ha blitt ytterligere forbedret for å gi bedre stoppkraft. Kawasaki hevder også at drivstofforbruket har blitt optimalisert, til tross for økt slagvolum og dreiemoment.
For første gang kommer også Ninja 1100SX som SE-variant, som kommer med Brembos M4.32 bremsekalipere, bremsesylindre og bremseskiver, samt stålomviklede bremseslanger. I tillegg er bakdemperen en eksklusiv Öhlins S46 med justerbar demping og forspenn (manuelt justerbart).Varmehåndtak er også standard på SE-modellen.
Alle modellvarianter kan kobles til smarttelefon via Rideology-appen, som muliggjør individuelle innstillinger. Nytt for 2025 er at appen har stemmestyring, noe som sies å forbedre brukervennligheten selv under kjøring.