Kawasaki GTR, 2008-2012

Kawasaki er kanskje mer kjent for raske motorsykler enn noe annet merke, og det frister at deres store touringmodell er utstyrt med samme motor som merkets aller sterkeste og raskeste modell: ZZR 1400. Men i GTR 1400 mangler motoren trykksatt luftboks og 50 hestekrefter. De to modellene deler også samme ramme, men i GTR 1400 er den forsterket for å klare den relativt høye vekten og belastningen fra en mulig passasjer og bagasje.

Rask rett frem.
Du som lokkes av tanken på å eie en ekstra komfortabel ZZR 1400 bør dog tenke deg om. Siden GTR 1400 veier 314 kilo med full tank (jo, du leste riktig), samt har fjæring og kjørestilling tilpasset komfortable dagsturer mellom Lisboa og Glömminge, blir offensiv kjøring langs svingete veier en blandet fornøyelse. Men rett frem er GTR 1400 raskere enn de aller fleste touringsykler: 0–100 på 3,5 sekunder, 0–400 meter på 11,5 ditto, og en toppfart på oppmålte 259 km/t.

Den første årsmodellen kom i 2008, og i 2010 lanserte man en større oppdatering som omfattet antispinn, kombibremser og en del visuell finsliping.

Sjettegiret har svært høy utveksling spesialtilpasset for motorveien, og på dette kan man kjøre GTR 1400 med et så lavt forbruk som 0,6 liter per mil. Da gir 22-literstanken en rekkevidde på 33 mil.

Pass på at tilbakekallinger er fulgt opp.
Kawasaki har hatt en del tilbakekallinger for GTR 1400 siden 2008. Den ene gjelder 397 eksemplarer av den første årsmodellen, og omfatter sideveskenes festeanordning. Låsen skal byttes ut på disse eksemplarene slik at veskene ikke risikerer å løsne.

Den andre tilbakekallingen gjelder toppboksbraketten, som kan løsne fra motorsykkelen. Dette omfatter 330 eksemplarer, også av den første årsmodellen, og Kawasaki erstatter den opprinnelige braketten med en av sterkere materiale og med annen design.

En tredje tilbakekalling skjedde i januar 2009, berører 752 eksemplarer, og gjelder bakbremsen. En mindre stein fra veibanen kan feste seg mellom den bakre bremsesylinderen og bremsepedalen og forårsake at bakbremsen legger seg på og blir overopphetet. Dette kan i verste fall føre til at bakbremsen låser seg. Kawasakis løsning er å montere en liten beskytter som skal forhindre at små gjenstander setter seg fast på den kritiske plassen.

Merkelig nok virker det som bremsesystemets følsomhet for små steiner har blitt overført til den oppdaterte versjonen av GTR1400 som kom i 2010. I august 2012 gikk Kawasaki nemlig ut med tilbakekalling av 1 477 eksemplarer – hvilke årsmodeller er uklart – der man bytter ut deler av den bakre bremsesylinderen, samt tar bort den samme beskytteren som ble beskrevet i den tidligere tilbakekallingen. Rådet vi gir er å kontrollere om det eksemplaret du vurderer å kjøpe har et chassisnummer som omfattes av noen av disse tilbakekallingene, og om denne er utført. Hvis ikke, er det altså noe som Kawasaki utfører kostnadsfritt.

Bruk øyne og luktesans for å sjekke lekkasje i ventilkåpeåpningen.
En ting som ikke er like kjent, men som forekommer på en del eksemplarer, er lekkasje i ventilkåpepakningen. Lekkasjen merkes gjennom at røyk oppstår når olje drypper fra ventilkåpens fremre del og ned på de varme grenrørene. Røyken siver som oftest rett opp forbi instrumenthuset og den øvre gaffelkronen, og kan dermed oppdages. Men det er ikke mulig å se lekkasjen med det blotte øyet innenfor alle kåpedelene. Derfor må du benytte både luktesans og øyne for å avgjøre om du har med et eksemplar som lekker å gjøre.


Til tross for sin høye vekt er GTR 1400 en relativt kjøreglad touringsykkel med bedre forbikjøringsegenskaper enn de aller fleste av sine konkurrenter. Forvent bare ikke å kunne suse like enkelt fremover langs svingete småveier som med en ZZR 1400.  

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 4 2013.

Tekst: Tobias Bovin 
Foto: Kawasaki/Bike

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser