Kawasaki har gjort verdens første offentlige demonstrasjon av en hydrogendrevne motorsykkel laget av en etablert produsent. Den hydrogendrevne motorsykkelen ble designet og bygget som en del av et forskningsprosjekt som begynte i mars 2023, med testkjøringer som startet i år, og kulminerte med denne offentlige demokjøringen. Sykkelen har en hydrogendrevet motor basert på den 998ccm firesylindrede rekkemotoren til Kawasakis Ninja H2-motorsykkel. Motoren har modifikasjoner som gjør at den kan bruke direkte innsprøyting av hydrogendrivstoff i sylindrene. Chassiset er designet for å romme hydrogentanker og et hydrogen tilførselssystem.
Hydrogendrevne motorsykler drives av hydrogenforbrenning, og gir samme rumlende og pulserende følelse som motorsyklister er så glad i når de vrir på gassen, mens motoren hovedsakelig slipper ut rent vann.* Den er tenkt som et karbonnøyralt** alternativ for motorsyklister på begynnelsen av 2030-tallet.
Kawasaki Motors er et fullverdig medlem av HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology)***, et forskningssamarbeid med fokus på hydrogenteknologi som aktivt driver grunnleggende forskning på hydrogenmotorer, hydrogenpåfyllingssystemer og drivstofftilførsel for å produsere små, mobile hydrogendrevne kjøretøy , inkludert motorsykler.
* Under kjøring forbrennes en svært liten mengde olje, noe som resulterer i at det genereres en svært liten mengde CO2.
** Tidspunktet for kommersiell tilgjengelighet kan variere avhengig av drivstoffinfrastrukturen for hydrogen og statusen til juridiske forskrifter i hvert land.
*** Et forskningssamarbeid etablert av Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Kawasaki Motors, Ltd., Suzuki Motor Corporation, Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co., Ltd. og Yamaha Motor Co., Ltd. i mai 2023 for forskning på hydrogenmotorer for små mobile kjøretøy.