For øyeblikket er vi inne i en tilnærmet tsunami av nye modeller – delvis fordi noen definitivt trengte å fornyes, delvis fordi det meste måtte ha en Euro 5 oppdatering. Vi har allerede nevnt noen, men ettersom de nye modellene vil bli behørig omtalt i Bike, velger vi å bare gi en kort presentasjon av de viktigste.
Ducati har gitt sin SuperSport 950 en lenge ventet revisjon. Designmessig er den nå mer lik Panigale V4 med fremtredende gjeller på siden av kåpen. Motoren er en Euro 5 godkjent
937cc Ducati Testastretta 11° V-twin som gir 108 hester og 953 Nm. Elektronikken er opprustet med en 6-aksers IMU som gjør at SuperSport kan utstyres med det nyeste innen krengningssensitive hjelpemidler.
S-versjonen har Øhlins fjæringskomponenter i stedet for Marzocchi og Sachs.
BMW har oppgradert sin etter hvert forholdsvis gamle S1000R med ny linjeføring, nytt chassis og ny motor. Motor og chassis er hentet fra S100RR, men motoren er tunet for gatebruk framfor bane. I S1000R versjon gir den 162 hester og 114 Nm. 4, 5 og 6. gir er høyere for å redusere vibrasjoner, dempe motorstøy og redusere forbruk. Kjøreklar vekt er oppgitt til 199 kilo. Elektronikken har en 6-aksers IMU og blant standard utstyr finner du ABS Pro, Dynamic Traction Control (med wheelie control), LED lys og 6.5″ TFT instrumentpanel.
Lillebror G310 har også fått oppgraderinger: Ny lykt og nye karosserideler, Euro 5 motor på 34 hk, RBW gass og slipperclutch.
Triumph har vist en ny inngangsmodell i mellomklasse adventure: Tiger 850 Sport. Den erstatter den gamle Tiger 900 som et rimelig alternativ for adventure-interesserte nybegynnere. Motoren er den samme 888 trippelen som brukes i Tiger 900 modellene. Den yter 84 hester og har 82 Nm. Bremsene er Brembo Stylema og sykkelen har Marzocchi fjæring. Til å være inngangsmodell er elektronikken bra: 5″ farge TFT instrumentpanel (uten connectivity),to ride modes (Road and Rain), ABS, sjaltbar traction kontroll og LED lys