Selv om mc-salget her hjemme har gått så det suser i første halvår i år er det ikke bare velstand og glitter internasjonalt. Pierer Mobility, som omfatter KTM, Husqvarna og GasGas, sier de har hatt en liten nedgang i første halvår – nemlig 8%. Dette er imidlertid et forsøk på å rosemale en mørk situasjon: Totalt har Pierer Mobility solgt 124.692 enheter første halvår, men der er et stort MEN: I år har gruppen tatt med salget av e-bike i regnestykket, noe de ikke gjorde i fjor.
Hvis vi tar bort e-bike for å få en reell sammenligning med fjoråret er salget av KTM, Husqvarna og GasGas på verdensbasis 90331 enheter. I fjor solgte Pierer Mobility 135.711 KTM og Husqvarna og hvis vi sammenligner det med første halvår i år er det en nedgang på 33%. Produktene som lages hos Bajaj i India står for ca 1/3 av gruppens produksjon og har en nedgang på 38%. Ved å trekke inn e-bikes sørger Pierer for at resultatet ser mye penere ut enn det som er de beinharde realitetene, men når det er sagt: Det er første gang på 9 år at gruppen har en nedgang i slaget av bensindrevne motorsykler – en skjebne de deler med en rekke andre europeiske produsenter, blant dem BMW.
Det er tøft på andre siden av Atlanteren også: Harley-Davidson har hatt en nedgang på 27% i andre kvartal. Kombinert med første kvartal gir det en nedgang for første halvår på 22%.
Salget internasjonalt er ned 23% for den amerikanske giganten. På finanssiden er problemene ennå tydeligere: Salgsinntektene for første halvår har gått ned med $2.16 milliarder i første halvår, noe som gir et tap i netto inntekt på $23 millioner. Harley har også redusert bemanningen med 700 i et forsøk på å demme opp for krisen.
Kilde: Asphaltandrubber.com