Nye patenttegninger (som lekker ut fra taushetsbelagte patentkontorer) indikerer at Honda tenker på – om ikke annet – en sekssylindret retrosykkel. Motoren har en påfallende likhet med den ikoniske rekkesekseren fra CBX1000 og eksosanlegget er uten tvil inspirert av RC166 – en 250 sekser som knuste konkurrentene i 250 Grand Prix midt på 60-tallet med legendariske Mike Hailwood i salen.
Honda behøver ikke ta den helt ut når det gjelder kubikk med et design som dette – tusen stk klarer seg utmerket, hjertelig takk. Selvfølgelig forutsatt at de tusen er stall for et komfortabelt antall hester.
Chassisdesignet er så klassisk at det kan smelte det hardeste modernistiske hjertet: Tidløst, svulmende 3D, racy, alt! Dersom Honda slipper denne sykkelen og utstyrer den med sånn cirka 1000 ccm og rikelig effekt er det mye sannsynlig at den får andre retrosykler til å se – vi nøler med å si det, men: Rett og slett litt gått ut på dato. Patentsøknaden indikerer en retrosykkel som har gjort et solid innhugg i Hondas mer enn imponerende DNA og kommet ut igjen mett, tilfreds og vakker. Dette er 250 Grand Prix på steroider!
JATAKK, HONDA!!!