Du synes kanskje spørsmålet er underlig – det er jo tross alt offroad de er kjent for, ikke sant? Vel – det er en sannhet med modifikasjoner: For lenge siden var det en herre ved navn Stanley Woods som hadde en viss grad av suksess i roadracing med en 500 ccm V-Twin Husqvarna, men – merket hadde også en kort periode i Moto3 i 2014 og 2015 selv om hensikten med det var nok mer for å øke kjennskapen til merkenavnet enn å vinne mesterskapet.
De senere tiårene har det tidligere svenske merket hatt en omflakkende tilværelse, men har nå fått permanent tilhold under KTM’s beskytende vinge. Det er ikke mer enn 6 år siden KTM overtok og siden da har merket hatt fremgang: I 2013 ble det solgt 6000 Husqvarna – i 2017 mer enn 48.500. Det betyr at de nærmer seg Triumph når det gjelder antall solgte enheter!
I et intervju med Speedweek var Pierer tradisjonelt ubeskjeden: «Jeg ønsker at Husqvarna skal bli Europas nest-største produsent av motorsykler i løpet av tre til fire år.» Du kan definitivt gå ut fra at det ikke kommer til å skje på bekostning av KTM! De er nemlig Europas største. Han fortsatte: » Våre to merker konkurrerer offroad og det fungerer utmerket. Hvorfor ikke gjøre det samme i Moto3 eller Moto2? Det ville være helt logisk og ville gjøre mye for å styrke merkets image.» Med tanke på at Husqvarna er travelt opptatt med å ekspandere sitt utvalg av gatesykler er det Pierer sier kanskje mer en diskret antydning av konkrete planer enn bare en tilfeldig bemerkning?