Interessen for supermotard har dalt de senere årene, men det finnes fortsatt gullkorn å glede seg over. Supermotosyklene er morsomme og allsidige. De klarer nesten alt, kanskje bortsett fra touring og offroad.
Urbane omgivelser er som skreddersydd for supermotarder, men verken svinger, grus- eller motorveier er å forakte (nåja). Med dette i tankene kjørte vi ut på duell med to av markedets tøffeste gatesupermotarder: KTM 690 SMC R og Husqvarna SMR 511. Begge ligger i prisklassen mellom 110 000 og 120 000 kroner.
For virkelig å kunne teste hva disse to like, men likevel ulike motardene klarer, tar vi med oss favoritten Sami Penna fra det finske Superbikemesterskapet.
Temmet racer som trenger ekstra omsorg.
Husqvarna SMR 511 er en temmet gateversjon av merkets racingsupermotard, og med hundre prosent vinnerinstinkt. Det er en svært morsom modell, men du må vite hva du kjøper. Serviceintervall er 500 mil (KTM har 750), og sykkelen krever mye stell og omsorg.
Husqvarnaens mest iøynefallende egenskap er den lave vekten som med full tank er 118 kilo, sammenlignet med KTM som veier snaue 150. Den er lett og kompakt, og får oss til å smile bredt inn i svingene.
Rammen er stødig og føles klar for alt. Men originaldekkene står ikke i stil med de fantastiske kjøreegenskapene. Grepet er rett og slett ikke tilstrekkelig for aggressiv kjøring på asfalt. På løst underlag fungerer de dog overraskende bra.
Brembo-bremsene er effektive og byr på bra følelse, men forbremsen krever en god del krefter i høyreklypa.
Banefokus.
Den kortslagete motoren på 477,5 kubikk synger vakkert ved høyt turtall. Den lave og korte utvekslingen hjelper til med å holde turtallet oppe. For gaten er utvekslingen litt vel lav, men på banen fungerer den utmerket.
Husqvarnaens førermiljø er asketisk, med kun det mest nødvendige. Instrumenteringen viser hastigheten og den kjørte distansen, men ikke stort mer. Turteller eller motortemperaturmåler glimrer med sitt fravær, og instrumenteringen er bare nok til at sykkelen skal kunne registreres.
Ergonomien er førsteklasses ifølge begge testførerne. Kjørestillingen er naturlig og gir god kontroll over motorsykkelen. Salens design (og polstring) minner om en planke, men dette merkes dog ikke ved aggressiv kjøring.
Husqvarnaen er definitivt ingen touringsykkel, og dette merkes klart når man tenker på bensinforbruket på 0,6 liter per mil med en bensintank på 8,5 liter. Skal du lenger enn til pølsekiosken, bør du ha en reservedunk i ryggsekken.
Husqvarna SMR 511 er en ekstremt konkurranseinnrettet supermotard, som yter best ved banekjøring og på svingete veier. Kjøreegenskapene virker ikke å ha noen andre svakheter enn orginaldekkenes begrensede grep, og går du for en 511, bør du budsjettere med et nytt dekksett for å få det meste ut av motorsykkelen din.
Vekker villdyret i de fleste.
KTM 690 SMC R er gatemotardenes ukronede konge. Motorsykkelen er pen og utstråler kjøreglede. Fantastiske detaljer som de oransje styrekronene får munnen til å løpe i vann.
KTM er en motorsykkel som lokker frem hooliganen i deg. Det føles umulig ikke å kjøre rampete, og hvis man vil klare seg uten bøter og det som verre er, må man enten ha en unik selvbeherskelse eller en annen motorsykkel.
Hjertet i SMC R er den samme motoren på 690 kubikk som i fjorårets Duke R, og oppgis til 66 hestekrefter. Den har en relativt snill karakter og drar mykt, selv i roligere tempo. Ved 4 500 rpm begynner det dog å skje saker og ting, og endunkeren våkner for alvor.
KTM føles tyngre enn oppgitt på grunn av det høye tyngdepunktet. Den er ingen tungvekter, men forskjellen sammenlignet med Husqvarnaen er stor. KTM 690 SMC R er nesten klumpete.
SMC R er utrustet med førsteklasses fjæring fra WP, som har myk innstilling originalt. Fjæringen kan strammes for banekjøring ved å justere kompresjonsdempingen. Ellers kan du lese i instruksjonsboken hvordan du stiller om fjæringen til sportsnivå.
Bremsene fra Brembo er effektive, ekstremt lette å bruke, og formidler en bra følelse.
Gatefokus.
Utvekslingen er høy og fungerer bra på gaten. Ved banekjøring savner man dog en girkasse med tettere utveksling. Slureclutchen er utmerket, og man kan gire ned uten uønskede slipp.
Hva komfort gjelder er KTM fra en helt annen planet enn Husqvarnaen, og man trives i salen selv på rette strekninger. Den tydelige instrumenteringen er kjent fra merkets andre modeller.
KTM 690 SMC R er en supermotard som utstråler styrke og innbyr til rampekjøring. Motoren er fantastisk, men den høyere vekten tar bort noe av følelsen.
Vit hva du vil ha før du handler.
KTM 690 SMC R og Husqvarna SMR 511 er to supermotarder som er utviklet med ulike formål. Begge er utrolig morsomme, men på ulike måter, og begge kan anbefales varmt. Men før du kjøper, må du vite hva du vil ha. Skal du ha en mer gateorientert sykkel (KTM) eller en lettere, men mer banefokusert variant (Husqvarna)?
Artikkelen sto for første gang på trykk i Bike nr. 7 2012.
Tekst: Petri Suuronen
Foto: Jarge Istolainen