Pierer Mobility Group, som er paraplyen over Husqvarna, GasGas og KTM, kan fortelle at de mener alvor når det gjelder e-motorsykler. Firmaet har allerede sin Freeride EX-E og både Husqvarna og KTM har elektriske crossere for barn. Stefan Pierer har også gjentatte ganger sagt at han tror det kommer en tid da vi kun ser elektriske kjøretøy i byer. Med den påstanden i bakhodet er utviklingen av E-pilen et fornuftig prosjekt. Sykkelen er inspirert av Husqvarnas to andre Piler og får en motor som yter 8 kW (ca 10 hk).
Dette er mindre enn en vanlig 125, men så var det dette med moment og elektromotorer, da. Rekkevidden ventes å bli rundt 100 kilometer. Dette bør være mer enn tilstrekkelig for daglig pendling til og fra jobb. Når det gjelder batterier har Husqvarna inngått samarbeidsavtale med noen av bransjens mega-navn om å utvikle et system med utbyttbare batteripakker. De har også inngått avtale med Varta for å kunne dra nytte av deres teknologi.
Batteripakken på E-pilen kan tas ut og settes inn der hvor dummy bensintank sitter eller den kan lades mens den sitter i sykkelen. Når den kommer? Ting tyder på at sykkelen blir en realitet i 2022.